Helkders Weekblad, 24-07-08
Weids zicht op zuidzijde van bedrijventerrein Kooypunt. Dit deel van het Koegras is in beeld voor het racecircuit.
DEN HELDER - De Helderse gemeenteraad begint zich te roeren in de stadsbrede discussie over verhuizing van het autocircuit Zandvoort naar Den Helder. De Chris-tenUnie wil zelfs dat de raad terugkomt van vakantie om er over te praten.
Gekscherend wordt wel gezegd dat statistieken de overtreffende trap van leugens zijn. Vriendelijker gezegd: je moet cijfers zo opstellen dat je je eigen gelijk klip en klaar bewezen ziet. Met het idee om het Zand-voortse circuit naar Den Helder te halen lijkt het niet anders te gaan. Een onderzoeksbureau becijferde dat verplaatsing van de racebaan de sloop van honderden huizen in Den Helder zal betekenen. Vanwege de herrie die de racewagens veroorzaken. Verhuizing is dus niks gedaan, stelt het Circuit Park Zandvoort, dat het onderzoek liet uitvoeren. Tegenstanders van verhuizing tevreden. Maar voorstanders van een autoracebaan in Den Helder hechten geen geloof aan de gepresenteerde cijfers. Ze deugen niet, omdat ze het circuit 1 op 1 projecteren in het bollenland net onder bedrijventerrein Kooypunt. Het onderzoek laat allerlei technisch haalbare maatregelen buiten beschouwing die het aantal decibellen juist omlaag brengen. Daarnaast schermen voorstanders
met investeringscijfers, werkgelegenheidscijfers en bezoekcijfers. Kortom, statistieken als breekijzer voor het eigen gelijk. Waarbij de voorstanders onmiskenbaar in het voordeel zijn. Want in hun hoek zit degene die de vergunning voor een circuit in de Noordkop mag afgeven: gedeputeerde Hooij-maijers (VVD). En het ziet er naar uit dat het deze bestuurder menens is. Want Hooijmaijers ziet verplaatsing van het circuit als pro-vinciebelang en dat gaat nu eenmaal boven de gemeentelijke belangen van Zandvoort en Den Helder. Begrijpelijk dat fracties in de Helderse gemeenteraad zich beginnen te roeren. Want voordat je er als lokale bestuurder erg in hebt, zet de provincie je voor een voldongen feit. De fractie Prins voor Behoorlijk Bestuur heeft al vragen gesteld aan burgemeester en wethouders over de rol van de gemeenteraad. Prins vindt dat die het eerste en laatste woord -deftig gezegd het primaat -moet hebben in de discussie over het circuit. De ChristenUnie onder leiding van Tjitske Biersteker wil de gemeenteraad zelfs van vakantie terugroepen voor een extra vergadering over het circuit. Volgens het vergaderschema wordt er in september over gepraat. Mevrouw Biersteker - geen warm voorstander van het circuit - vindt dit te laat en wijst erop dat de provincie in het najaar al met scenario's voor het circuit in de Noordkop wil komen. Dan zou de gemeenteraad wel eens het nakijken kunnen hebben. Andere fracties in de raad houden zich tot nu toe op de vlakte. Voor zover ze het circuitplan serieus nemen, spreken ze van 'ja, mits.' Als de komst van een racecircuit verdubbeling van het spoor tussen Schagen en Den Helder betekent en de stad in de toekomst ook per autosnelweg bereikbaar is, dan zijn fracties als het CDA, PvdA en VVD te porren voor de aanleg van de racebaan in het Koegras.
Hoe dan ook, bewoners van de Langevliet zijn er niet gerust op en hebben intussen een actiecomité gevormd dat zich verzet tegen het circuit. Het adres is http://www.lan-gevliet.nl/actie. Voorstanders van de komst van de racewagens zijn te vinden op: http://circuitparkdenhel-der.hyves.nl
Ruud Claessen
Interessante video opnames:
30-07-2008:
In het 20.00 uur journaal van donderdag 31 juli 2008 was een item over de structuurvisiebus die Callantsoog aandeed. In dit stukje deed Ton Hooimaijers een paar opmerkelijke uitspraken: hij sprak zichzelf tegen. Hier de tekst (beeld volgt misschien later).
31-07-2008;
Journaal Ned.1 20.00 uur
Philip Freriks (PF)
Ton Hooimaaijers (TH)
Pauline Broekma (PB)
Wethouder Piet Morsch (PM)
PF:
De structuurvisiebus.
Geen gewone lijnbus maar een bus met visie over de structuur besturlijke jargon voor bij voorbeeld: landschap.
De bus, een iniatief van de provincie, was vandaag in de Noord-Hollandse badplaats Callantsoog. Om structuurplannen aan de man te brengen
In de nieuwe wet op de ruimtelijke ordening staat dat de provincie zich meer in de richting van het landschap,de structuur mogen bemoeien
Ten onvrede van sommigen gemeenten zoals Callantsoog, die iets niet wil dat de provincie wil.
PB
Callantsoog, de laatste halte van de structuurvisiebus van de provincie Noord-Holland. Zeg maar een bus waar de burger zijn mening kwijt kan over de toekomst van de provincie.
Reacties van badgasten en burgers: betere bereikbaarheid van Den Helder, beetje meer bos, we moeten de ruimte zien te handhaven, het strand mag wel wat breder worden,
PB
Wat gaat de provincie hier mee doen?
TH
Je doet het heus niet goed voor een heleboel mensen maar je moet in ieder geval altijd kunnen bewijzen dat je al het mogelijke hebt gedaan. Vandaar dat ik ze uitdaag.
PB
De gedeputeerde weet wel wat hij wil. Hij wil voorkomen dat alle badplaatsen er in zijn provincie hetzelfde uit gaan zien.
TH
Ja ik denk, sluit aan op de historische identiteit van een gebied, dat was vroeger goed, dan zal het vandaag ook goed zijn.
PB
Maar Callantsoog, badplaats in de kop van Noord-Holland, willen juist vooruit. Ze voelen zich buiten spel gezet door de provincie die niet wil dat de natuur rond het dorp worden aangetast.
PM
Waar we heel erg bevreesd voor zijn is dat wij te maken krijgen met de onmogelijkheden van het niet meer verder kunnen bouwen. En dat willen we zo graag. Want het is een badplaats van allure, Callantsoog. Er komen hier duizenden mensen. We krijgen hier te maken met anderhalf miljoen overnachtingen in deze omgeving dus we willen in het kader van kwaliteitsverbetering doorgaan.
TH
Wethouder, allemaal leuk en aardig, maar juist omwille van de natuur, daarom gaan al die mensen hier naar toe.
PB
Het wordt nog een gevecht tussen de gemeente en de provincie. Terwijl de meeste badgasten zich vandaag niet druk maakten om hun toekomst en de structuurvisiebus links lieten liggen voor een dagje strand.
1)Ja ik denk, sluit aan op de historische identiteit van een gebied, dat was vroeger goed, dan zal het vandaag ook goed zijn.....hij wil het historische deel van Julianadorp laten slopen, het gedeelte dat volgend jaar een eeuw zal bestaan!!
2) de provincie die niet wil dat de natuur rond het dorp worden aangetast...het racecircuit zal de natuur tot en met de wadden aantasten, de duinen krijgen een hoop herrie te verduren, de rust zal verstoord zijn!
3)Wethouder, allemaal leuk en aardig, maar juist omwille van de natuur, daarom gaan al die mensen hier naar toe. Pardon??? die toeristen komen voor de natuur.....ja zeker dat zeggen we al de hele tijd!! Die komen hier naartoe voor de rust en de natuur, niet voor die herrie van een racecircuit....
Snappen jullie het nog?? wij niet.
www.illustratia.nl
Zandvoortse Courant • nummer 29 • 17 juli 2008
Wethouder Den Helder schrikt zich rot!
De Helderse wethouder Hans Boskeljon heeft zaterdag in een Interview met de Helderse courant aangegeven zich tot geschrokken te zijn van de consequenties, die het aanleggen van een nieuw racecircuit heeft voor de inwoners van zijn gemeente. De wethouder van onder andere Ruimtelijke Ordening, volkshuisvesting en Milieubeleid, komt tot de slotsom dat een verhuizing niet tot de mogelijkheden behoort.
Eén van de gevolgen van de realisatie van de plannen van gedeputeerde Ton Hooijmaijers (WD), is dat er in Den Helderen in het tot die gemeente behorende Julianadorp honderden woningen gesloopt moeten worden. Dat is de conclusie van de rapportage van een onderzoek naar de hoeveelheid lawaai van het nieuwe circuit, dat de gemeente Den Helder in samenwerking met het Circuit Park Zandvoort heeft laten uitvoeren.
Steun
De ontboezeming van de Helderse bestuurder is een steun in de rug van zijn Zandvoortse collega Wilfred Tates. die zich vorige week in scherpe bewoordingen uitliet over de wijze waarop Hooijmaijer met de belangen van Zandvoort omgaat.
Hans Boskaljon wethouder in Den Helder
Uit het interview met de Helderse wethouder wordt duidelijk dat, als Hooijmaijer zijn plannen toch doorzet en gebruik maakt van een mogelijkheid die de wet ruimtelijke ordening sinds i juli biedt om een verhuizing dwingend op te leggen, hij ook vanuit Den Helder de nodige tegenstand zal ontmoeten. "Als dat werkelijk gebeurt dan gaat het hard tegen hard. We laten ons dit niet zomaar overkomen", aIdus Boskeljon in het interview.
Doorzetten
Naast de twee gemeentebesturen, die beiden de indruk hebben dat Hooijmaijers zijn plannen kost wat kost wil doordrukken, ziet ook het Circuit Park Zandvoort niets in de plannen. Circuitwoordvoerder Bonfrer schetst wat de gevolgen zijn als Hooijmaijers zijn plannen kan verwezenIijken: "In Zandvoort wonen ca. vijftienduizend mensen. In Den Helder krijgen binnen vijf kilometer dertigduizend mensen met het geluid te maken. Honderden huizen worden op bas is van de huidige geluids regels onbewoonbaar.' Hooijmaijer wuift deze bezwaren weg. Hij is van mening dat een circuit in Den Helder gebruik kan maken van de lawaai ontheffing van het nabij gelegen vliegveld Den Helder Airport. Hooijmaijers wil in oktober zijn plannen klaar hebben en voorleggen aan de politieke partijen in de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.
Zandvoortse Courant • nummer 28 • 10 juli 2008
Tates zwaait met portefeuille
Tates uitte zijn ongenoegen afgelopen vrijdag naar aanleiding van een advertentie die onlangs verscheen in het blad Cobouw. Daarin worden projectontwikkelaars door de provincie Noord- Holland opgeroepen met plannen te komen voorde twee projecten. Volgens Tates kan het niet zo zijn dat projectontwikkelaars de toekomst van Zandvoort bepalen.
Onaanvaardbaar
De Zandvoortse wethouder hekelde de handelwijze van de provincie onder leiding van zijn partijgenoot Gedeputeerde Ton Hooijmaijers. 'Dit is absoluut onaanvaardbaar. Er wordt voorbij gegaan aan eerder gemaakte afspraken binnen de 'MetropooI Amsterdam' steldede WD-er,die zich erover verwonderde dat het feit dat bij grote evenementen als de DTM-races en de A1CP door de bezoekers een bedrag van 25 miljoen euro in de regio wordt uitgegeven, geen enkele rol schijnt te spelen. Ook zou, volgens Tates, het wegvallen van het racecircuit In Zandvoort van grote invloed zijn op de werkgelegenheid in Zandvoort en de regio.
Kroeg praat
"Het circuit weghalen uit Zandvoort en overbrengen naar Den Helder is kapitaalsvernietiging. Het bouwen van een nieuw circuit kost 100 miljoen euro en het uitkopen van Zandvoort nog eens 50 miljoen euro. Overigens is het circuitgebied eigendom van de gemeente Zandvoort en hebben we met het Circuit Park Zandvoort een erfpacht overeenkomst tot 2050. Bovendien wordt in de plannen voor de toekomst van Zandvoort rond 2025 ook uitgegaan van een toeristische gemeente met een circuit. Ik beschouw de plannen van de provincie als uit de hand gelopen kroegpraat", zegt Tates.
Onmondig
Volgens Tates behandelt de provincie de gemeente Zandvoort als onmondig. De plannenmakerij heeft ondertussen een negatieve invloed op de plannen van het Circuit Park Zandvoort. VolgensTates kampt het circuit sinds 27 december de plannen voor verplaatsing naar Den Helder op tafel kwamen, met de negatieve effecten. Zo zou de al geplande bouw van een nieuwe starttoren zijn uitgesteld, terwijl ook de plannen voor een vijfsterrenhotel op het circuitterrein wel eens niet meer haalbaar kunnen zijn.
Circuit
Een woordvoerder van het Circuit Park Zandvoort reageert tegenover het Haarlems Dagblad wat genuanceerder over de zaken die Tates als onderbouwing voor zijn betoog noemt. "We praten nog steeds over het bouwen van een vijfsterrenhotel op het circuitterrein. Dat de bouw van de starttoren is uitgesteld heeft alles te maken met het feit dat we tijdens het seizoen niet een bouwput willen zijn. Overigens is 'Den Helder' voor onze organisatie geen optie. We hebben de mogelijkheden laten onderzoeken door een onafhankelijk bureau. Verder praten over Den Helder heeft voor ons geen zin'. aldus de woordvoerder in het regionale dagblad.
Hooijmaaijers
Gedeputeerde Hooijmaijers reageerde voor TV Noord-Holland laconiek op het dreigen met aftreden van Wirfred Tates:"De gemeente is wel degelijk op de hoogte van waar wij mee bezig zijn. Overigens ken ik de wethouder als een man die geen ondoordachte stappen zal nemen."
07-08-2008 de Heemsteeds Courant
Zandvoort krijgt steun uit Den Helder
Ton Timmermans
ZANDVOORT – Het plan van gedeputeerde Ton Hooijmaijers om het circuitpark naar Den Helder te verplaatsen wordt door bewoners in de kop van Noord-Holland sterk afgewezen. Zo is onlangs een de ‘vereniging van verontruste inwoners’ opgericht. “Wij zijn erg verontrust over de mogelijkheid dat het circuit van Zandvoort daadwerkelijk onze kant op komt” laat de vereniging in haar nieuwsbrief weten. Om de argumenten van de vereniging kracht bij te zetten, is een website opgezet: http://www.langevliet.nl/actie/.
07-08-200 Helders Weekblad
Cijferstrijd om circuit Koegras
JULIANADORP – Zoals was te verwachten is de strijd losgebarsten over 'feiten en cijfers' rond het idee om het Zandvoortse circuit te verplaatsen naar Den Helder.
De website Den Helder Actueel zet een vraagteken bij de sloop van huizen als de racewagens eenmaal rondrazen in het Koegras. Voor de Vereniging Van Verontruste Inwoners (VVVI) daarentegen zal het racecircuit ten koste gaan van minimaal tweehonderd woningen in de omgeving. Volgens Den Helder Actueel zal het idee van het circuit wel overwaaien.
De redactie van Den Helder Actueel bestudeerde onderzoeksrapporten en kwam tot de conclusie dat de sloop van huizen in het Koegras niet aan de orde is, mocht het circuit er komen. Het betreft een onderzoek dat het Circuit Park Zandvoort liet uitvoeren door het bureau Peutz. "De woorden sloop of slopen komen in de onderzoeken van Peutz in ieder geval niet voor", stelt DH Actueel vast.
Stel dat het circuit er ligt in het Koegras en er mogen twaalf dagen in het jaar grote wedstrijden (denk aan de Formule 1) worden gehouden, dan krijgen heel wat huishoudens in de buurt daar knap last van. Maar dit betekent niet dat betrokken woningen tegen de vlakte zouden moeten. In het denkbeeldige geval van twaalf racedagen is immers vergunning afgegeven voor de wedstrijden. Dus moeten omwonenden de herrie van dien maar voor lief nemen.
Stel het circuit ligt in het Koegras, maar er mogen geen grote racedagen gehouden worden. Dan komt, aldus Peutz, het Formule 1 circuit dus nooit naar de Noordkop. Maar dit betekent tegelijk een hoop herrie minder, zoveel minder zelfs dat het allemaal binnen de limiet van 55 decibel blijft, waardoor geen huis in de omgeving gesloopt hoeft te worden.
Het lijkt logisch dat er helemaal geen circuit komt als het niet mogelijk is grote races te organiseren, concludeert Den Helder Actueel.
De Vereniging Van Verontruste Inwoners, VVVI, spreekt de analyse van Den Helder Actueel tegen. "Wij komen toch tot andere conclusies Peutz spreekt in een rapport over ongeveer 200 te amoveren woningen. Als je even googelt dan lees je dat amoveren gewoon verwijderen of sloop betekent", reageert de VVVI op de nieuwssite.
De bewoners stellen ook dat Peutz het circuit te klein intekent in het Koegras. Wat betekent dat bij de komst van de racebaan nog meer huizen geluidsgolven over zich heen krijgen, met als gevolg dat nog meer woningen tegen de vlakte moeten. De VVVI neemt het idee van provinciebestuurder Hooijmaijers om het circuit te verplaatsen serieus. "Het is niet 'even wat nieuws dat wel weer overwaait..'", aldus de bewoners. Zij wijzen op stellige uitspraken van de gedeputeerde in de media over het circuit.
Hooijmaijers, aldus de bewoners, is raar bezig. "Hij doet al onderzoek en zet projectontwikkelaars aan het werk en hij heeft nog geen constructieve raadpleging gepleegd bij gemeentes en circuit. Dat is tegen alle regels in. Hij wil daarbij gebruik maken van nieuwe regels die de provincie sinds 1 juli dit jaar meer macht geeft (Wet Ruimelijke Ordening). Maar het lijkt er erg op dat hij oneigenlijk gebruik maakt van deze regels aangezien deze wet bedoeld is om gemeentegrenzen-overschrijdende projecten sneller te kunnen realiseren. En dat is hier niet van toepassing."
De VVVI heeft niet alleen een eigen website opgezet, maar deelt ook folders uit in de buurt. "We hopen dat de Helderse politiek in actie zal komen en ook de mensen in Breezand, want ook zij krijgen ermee te maken." Dinsdag 19 augustus komt de Helderse gemeenteraad bijeen in een extra vergadering over het circuit.
Bronnen: http://www.denhelderactueel.nl en de Vereniging Van Verontruste Inwoners-VVVI http://www.langevliet.nl/actieactie@langevliet.nl
Nieuwsbrief juli/augustus Julianadorp parel van de kop:
Het artikel "Onrust over mogelijke komst van autoracebaan in Koegras",opgenomen in het Dorper Nieuws van april jl, waarin werd vermeld dat projektontwikkelaars bloembollentelers in Koegras geld hebben geboden voor percelen grond bedoeld voor aanleg van een autoracebaan, heeft menig bewoner in de gemeente aan het denken gezet en nieuwsmedia deden hun best om dat nieuws verder uit te kauwen. Het begon met de Helderse Courant, die even de slag had gemist, waarna RTV Noordholland in de lucht kwam met verweer vanuit Zantvoort en Julianadorp en het Helders Weekblad kon ook niet achterblijven, al gaf de laatste een verkeerde locatie aan. Inmiddels is door Ron en Nolly Nijenhuis een protestactie opgestart in Julianadorp , zij hebben het team actie@Langevliet opgezet. De actiegroep heeft een eigen website opgestart. Op de website worden de ontwikkelingen omtrent de mogelijke komst van de autoracebaan vermeld. Via de website kunnen medestanders zich aanmelden bij de actiegroep. Het websiteadres is: http://www.langevliet.nl/actie Het actieteam schreef ons het volgende;
Julianadorpers worden momenteel met een dreiging geconfronteerd. In verband met de verhuisplannen van racecircuit Zandvoort naar de polder Het Koegras zijn de eerste onderzoeksresultaten bekend geworden. Hieruit blijkt dat zeker 200 woningen gesloopt moeten gaan worden, veelal karakteristieke huizen *. De provincie gaat het nu ook onderzoeken en zal in eigen straatje praten om de verhuizing toch voor elkaar te krijgen. Het resultaat; gezinnen die hun huis kwijtraken, die nu rustig landelijk wonen maar straks waarschijnlijk in een dichtbevolkte woonwijk terecht komen, andere bewoners die met geluidsoverlast te maken zullen krijgen. Julianadorp zal Julianadorp niet meer zijn en zal niet langer de parel van de kop van Noord-Holland zijn. * Volgens het onderzoek is de mogelijke sloop van woningen en overlast voor omwonenden voornamelijk gebaseerd op de te verwachten geluidsoverlast tijdens races (red.)
Inmiddels lijkt de gemeentelijke politiek ook wakkergeschud. Tijdens een bijeenkomst van de BVJ in mei jl wilden de aangeschoven politici nog niet reageren op berichten omtrent de mogelijke komst van de racebaan. Zij beginnen de provincie nu verwijten te maken over het passeren van de gemeentelijke politieke instanties. Al krijgen ze wel een koekje van eigen deeg, want was het niet zo, dat zij een haven op grondgebied van de gemeente Anna Paulowna nastreefden zònder eerst in kontakt te treden met betreffende gemeente.
19-07-2008; Haarlems Dagblad
Provincie trekt te grote broek aan!
Dhr. Ton Hooijmaijers, gedeputeerde van de Provincie Noord Holland wil graag
dat het Circuit Park Zandvoort wordt verplaatst naar Den Helder. Op de website
van de provincie (http://www.noord-holland.nl/projecten/structuurvisie/) is een
animatiefilmpje te zien waarbij het circuit “overvliegt” naar Den Helder onder het
kopje “de dromen van Ton Hooijmaijers”. In de krant van zaterdag jl viel te lezen
dat uit geluidsoogpunt zo’n verhuizing per saldo niks oplevert. Een geluidsonderzoek
uitgevoerd door een onafhankelijk bureau toont dat aan. Een vraag
die in dat artikel niet aan de orde kwam, is of de Provincie eigenlijk wel in de
positie verkeert om zo’n verhuizing door te zetten, zeker als geen van de betrokken
partijen (Den Helder, Zandvoort, Circuit) daar eigenlijk veel in ziet. Dhr
Hooijmaijers stelt dat de nieuwe wet op de ruimtelijke ordening (nWRO) hem die
mogelijkheid biedt. Maar is dat wel zo?
Als dat waar is, zou deze nieuwe wet, die per 1 juli van kracht is geworden, de
verhoudingen tussen provincie en gemeente drastisch hebben gewijzigd. Zo revolutionair
is de nieuwe wet echter niet. Uitgangspunt van de nWro is dat decentraal
gebeurt wat decentraal kan. De minister schreef: “Elke gemeente is primair
verantwoordelijk voor de goede ruimtelijke ordening. De decentrale verantwoordelijkheidstoedeling
die jarenlang is gegroeid, wordt onder het nieuwe stelsel in
stand gehouden.” Provincie en Rijk komen pas in het vizier als er sprake is van
een bovengemeentelijk belang. Nieuw is dat de provincie voor zaken die van
“provinciaal belang” zijn, zelf een bestemmingsplan (dat heet dan een inpassingsplan)
kan opstellen, desnoods buiten de gemeente om. Bij de kamerbehandeling
zijn voorbeelden genoemd wat moet worden verstaan onder een provinciaal
belang: hoogspanningsleidingen, rivierverruimingen, bestrijding hoogwateroverlast,
opslag vervuilde baggerspecie, vestiging windmolenpark. Die nieuwe
provinciale bevoegdheid lijkt overigens een grotere wijziging dan het eigenlijk is:
ook onder de oude wet konden gemeenten gedwongen worden om mee te werken
aan zaken die van een hoger belang waren. Verschil is dat de Provincie nu
zelf actie kan ondernemen. Als de Provincie echter misbruik maakt van haar bevoegdheid,
kan een gemeente naar de rechter stappen en langs die weg de provincie
terug fluiten.
Bij de verplaatsing van het circuit gaat het dus om de vraag of dit nodig is vanwege
een “provinciaal belang”. Dhr Hooijmaijers is tot nu toe nog al vaag geweest
over het provinciale belang dat met zijn plan is gediend. Geluidsproblematiek
kan de invalshoek niet goed zijn. Geluidsonderzoek maakt immers duidelijk
dat Zandvoort of Den Helder lood om oud ijzer is. Bovendien voldoet het Circuit
aan de geluidseisen uit haar vergunning. Dhr. Hooijmaijers heeft het ook gehad
over de ontwikkeling van de badplaats Zandvoort. Dat is echter op de eerste
plaats een gemeentelijk belang. Duidelijk is ook dat Zandvoort het Circuit niet
kwijt wil. Dhr. Hooijmaijers heeft verder gesproken over een tekort aan woningbouwlocaties
in de regio Zuid Kennemerland. Snijdt dit argument hout? Volgens
de laatste gegevens van de Provincie Noord Holland zelf (monitor woningbouw
2007, blz. 12) is er in de regio Zuid Kennemerland ruimte om netto 14.500 woningen
te bouwen, terwijl er volgens het Streekplan nog “slechts” 5.254 woningen
gebouwd moeten worden. Van een tekort aan bouwlocaties is dus geen
sprake! Gaat het om de economische ontwikkeling van Den Helder? Dat is primair
een verantwoordelijkheid van de gemeente Den Helder zelf. Kortom een
duidelijk provinciaal belang dat een drastische ingreep in Zandvoort en in Den
Helder rechtvaardigt, ontbreekt. Een verplaatsing afdwingen is dus voor de provincie
geen reële optie!
Mijn advies aan dhr Hooijmaijers is dan ook om zich te richten op zaken die wél
onder de verantwoordelijkheid van de Provincie vallen. Wat te denken van een
vierbaansweg naar Den Helder? Kan hij zich daar niet voor inzetten? Of, als dat
te veel gevraagd is, een andere suggestie voor een nieuwe droom: verhuis de
kantoren van de Provincie van Haarlem naar Den Helder! Dat geeft ook een forse
impuls aan Den Helder. De realisatie van die droom ligt een stuk simpeler. Dhr
Hooijmaijers is zelf verantwoordelijk voor de huisvesting van de provinciale ambtenaren.
Hij is op zoek naar een nieuwe huisvesting. In het Haarlems Dagblad
van 12 juni las ik dat hij zoekt naar een hoge toren van waaruit hij de hele provincie
kan overzien. Als dat vanuit Haarlem kan, moet dat vast ook vanuit Den
Helder lukken!
Hans Bonfrer
Circuit Park Zandvoort
Noordhollands Dagblad,
Gepubliceerd op 11 augustus 2008
Noodkreet van agrariërs in Noordkop om meer grond voor bollen en landbouw DOOR JAN MOL
Noordkop - Agrariërs in de noordkop slaken een noodkreet om grond. Er dreigt een enorm tekort. Voor de jaren tot 2015 is er behoefte aan ruim 1500 hectare.
De agrarische organisaties LTO en KAVB (bloembollen) hebben een toekomstvisie tot globaal 2015 uitgebracht vóór de regio.
Afgelopen zaterdag ( 9 augustus) werd dit rapport, "De kop omhoog", uitgereikt aan gedeputeerde Jaap Bond van economische zaken. De behoefte aan grond komt enerzijds omdat schaalvergroting voor veel bedrijven voorwaarde is om te kunnen overleven. Anderzijds omdat allerlei plannen van overheden en organisaties een aanslag plegen op agrarische gronden. De sector zal zich sterk maken om bij structuurvisies van de overheden agrarisch gebied ruimtelijk beschermd op de kaart te krijgen, vastgelegd in bestemmingsplannen. De sector is zich bewust dat dit ten koste van natuurgebieden kan gaan.
,,Voorkomen moet worden dat hoogwaardige landbouwgrond wordt ingeleverd voor 'groene' claims," is een van de conclusies uit hejt rapport. Als er zwaarwegende redenen zijn om landbouwgrond toch ergens anders voor te bestemmen, moet het verlies ervan in of vlakbij het bollengebied van de Noordkop ge-compenseerd worden.
Uit het rapport blijkt dat de agrarische sector een enorme bedreiging voelt door de schaduwwerking- van natuurgebieden: landerijen die grenzen aan natuurgebieden krijgen te maken met beperkingen als gevolg van waterbeheer en vogels.
Volgens landelijke vicevoorzitter van de bollenorganisatie KAVB Hans Wessels, zelf bollenkweker in Julianadorp, is de unieke ligging van het noordelijk zandgebied essentieel voor de grondvraag: „Grond, klimaat en waterhuishouding vormen juist hier een perfecte combinatie voor bollenteelt. Daarom zijn wij er zo zuinig op. Bovendien zie je ook in de bollenteelt steeds meer duurzaamheid. Aantoonbaar is dat gebruik van gewasbeschermingsmiddelen enorm gedaald is."
Gedeputeerde Bond wil landbouw opnemen in structuurvisie provincie
De hele discussie daarover is binnen gedeputeerde staten nog niet eens begonnen. ** vreemd dat dhr.Hooijmaijers dan al onderzoeken laat doen, projectontwikkelaars aanschrijft en geen overleg voert met gemeentes en het circuit) En ik besef dat kwaliteitswaarden als rust en ruimte voor de Noordkop net zo hard gelden als bij Zandvoort."
Ook de Kooyhaven in Anna Paulowna doet volgens Wessels een onnodig beroep op landbouwgrond: „Ik heb een beter idee: polder het Balgzand in, maak aansluitend een vogel foerageer- en vluchtplaats en realiseer in die polder een nieuwe Tesohaven met aansluiting op N9 en N99, maak er een Kooyhaven, een racecircuit en uitbreiding van vliegveld De Kooy. Welke politicus heeft het lef hierop in te gaan?" betoogde hij, er relativerend aan toevoegend: „In onze visie staat het allemaal wat diplomatieker politiek correcter, beter en uitgebreider onderbouwd."
zaterdag 16 augustus Bron: RTVNH
'Commotie om circuit voorbarig'
HAARLEM Gedeputeerde Ton Hooijmaijers van de provincie heeft vol verbazing kennisgenomen van de onrust die er de afgelopen weken is ontstaan over het onderzoek naar de mogelijke verplaatsing van het circuit van Zandvoort naar Den Helder. |
Geen sloop In een persbericht zegt hij: “Er wordt gesproken over de sloop van honderden woningen in Julianadorp. Het is jammer dat niemand de provincie heeft geraadpleegd. Ons eigen onderzoek is namelijk nog in volle gang. En van een plan waarvoor honderden woningen gesloopt moeten worden kan geen sprake zijn, dat nemen we zelfs niet in overweging!”.
Haalbaarheid De provincie onderzoekt de haalbaarheid in het kader van de structuurvisie, de nieuwe visie van de provincie op de toekomstige inrichting van Noord-Holland. Het is één van de ideeën die de provincie voor deze visie onderzoekt. De provincie verkent daarbij welke oplossingen er te vinden zijn voor problemen die er nu zijn of kunnen komen.
Internationale races Aanleiding voor dit haalbaarheidsonderzoek is de onzekerheid of er op termijn nog internationale races op het circuit van Zandvoort mogelijk zijn, gelet op de zogenaamde lawaaidagen. “Als we zo’n circuit voor Noord-Holland willen behouden, is het goed nu alvast na te denken over een alternatief voor het geval dat”, aldus Hooijmaijers. “We moeten hier nog een standpunt over innemen en zullen daarbij een brede afweging maken”. Naar verwachting zijn de resultaten van deze fase van het onderzoek dit najaar beschikbaar. Hooijmaijers is daarnaast in gesprek met het Rijk over de aanpassing van de regelgeving voor geluidsdagen.
* Helaas staat er 'voorbarig' en niet 'overbodig'
**Helaas gaan er dan misschien niet honderden maar toch tientallen huizen
*** Helaas zijn zijn eigen uitspraken en 'dromen' de oorzaak van de reactie
**** Helaas heeft hij ook niet de moeite gedaan om ons te benaderen en uit te leggen dat er geen huizen gesloopt gaan worden, dat iedereen rustig 's zondags in zijn/haar achtertuintje van de rust kan genieten, etc....
Extra gemeenteraadsvergadering 19-08-2008
BNR nieuws radio uitzending met interview met VVVI voor 20-08-2008
Telegraaf: vrijdag 21 dec 2007, 13:23
Plan: Circuit Zandvoort naar Den Helder
AMSTERDAM - De provincie Noord-Holland gaat onderzoeken of het racecircuit van Zandvoort kan worden verplaatst naar Den Helder. Met steeds scherpere milieuregels is de toekomst van het circuit in Zandvoort onzeker, zei de Noord-Hollandse gedeputeerde Ton Hooijmaijers vrijdag.
Volgens Hooijmaijers kan bij vliegveld De Kooy in Den Helder heel goed een nieuw circuit worden aangelegd, dat geen geluidsoverlast geeft. Hij sluit niet uit dat er dan weer een Formule I-wedstrijd in Nederland kan worden verreden. De gedeputeerde schat de kosten van de hele operatie op tenminste een paar honderd miljoen euro.
De resultaten van het onderzoek zijn naar verwachting over een jaar bekend. Als de uitkomst positief is, kan het nog zes tot acht jaar duren voordat het circuit kan worden verplaatst, aldus Hooijmaijers. Volgens hem hebben premier Jan Peter Balkenende en minister Jacqueline Cramer van VROM al positief gereageerd op de plannen.
Gedeputeerde Hooijmaijers stelde dat het circuit na verhuizing niet alleen van zijn milieuprobleem is verlost, maar dat dit ook een geweldige impuls zou betekenen van de kwakkelende economie in de Kop van Noord-Holland. „We kunnen bovendien Zandvoort opwaarderen als badplaats.”
Burgemeester Niek Meijer van Zandvoort reageerde onaangenaam verrast op het onderzoek van de provincie. Hij sprak over een „luchtballon”. Volgens Meijer is het circuit een gezond bedrijf dat aan alle wettelijke milieubepalingen voldoet en is verhuizing daarom een slechte zaak.
Ook directeur Hans Ernst van het circuit zei geen behoefte te hebben aan een verhuizing. Volgens hem is het racecircuit al heel lang aan Zandvoort verbonden en moet dat zo blijven.
Burgemeester Stefan Hulman van Den Helder zei dat zijn gemeente het circuit graag ziet komen. Volgens hem biedt de komst van het racecircuit zijn gemeente nieuwe kansen. Hulman bestreed het argument dat Den Helder over de weg slecht bereikbaar zou zijn.
* Burgemeester Hulman wist te vertellen dat 'zijn gemeente het circuit graag ziet komen...' maar de fracties wisten op de vergadering ruim 8 maanden later nog van niets!!
**Het kan nog 6-8 jaar duren voor het circuit verplaatst wordt...maar de mensen die ondertussen hun huis zouden willen verkopen zullen moeite hebben om die kwijt te raken aangezien de huizenprijzen in Julianadorp zullen kelderen als duidelijk wordt dat er gesloopt gaat worden of dat je in de geluidsoverlastzone komt te zitten....
*** Terwijl de provincie ons nog steeds wil doen geloven dat 'het nog maar een idee is, niets minder niets meer...' zijn Balkenende en Cramer al bijgepraat en die zijn al enthousiast over de plannen...dat was in december, maar ook nu laat Balkenende zich positief uit over een verplaatsing naar Julianadorp. Balkendende was zondag 7 september op uitnodiging van de Waalse premier Rudy Demotte te gast bij de Grote Prijs van België in de Formule 1. De premier is een echte autosportfan, hij houdt alles bij. Er werd hem gevraagd naar de verhuizing van Zandvoort naar Den Helder en dit is wat er op tv te zien was... "Jan Peter Balkende is in België geweest op het racecircuit aldaar..toen hem gevraagd werd wat hij vond van de perikelen rond circuit zandvoort gaf hij te kennen dat 1 (iemand of iets) niet de groei van zandvoort in de weg mag staan. Uitspraak op tv van 6 september op TV 1"
7 september 2008
Premier Balkenende wil circuit Zandvoort ontwikkelen
Premier Balkenende is aanwezig bij de Grand Prix van België. Ook voorgaande jaren liet hij zich regelmatig zien tijdens Grand Prix-weekenden. Het is algemeen bekend dat de CDA'er een zwak heeft voor autosport. Graag zou de premier dan ook een internationaal gewaardeerde race in Nederland zien. Of dat een Grand Prix is liet hij in het midden.
Premier Jan-Peter Balkenende: "Nederland is een autosportminnend land. Met Circuit Park Zandvoort hebben we al een fantastisch circuit in ons land, maar dit circuit moet kunnen excelleren. We moeten kijken wat de opties zijn en die gaan onderzoeken."
"Vanuit economisch oogpunt is het natuurlijk ook zeer interessant voor het gebied er omheen, bijvoorbeeld in de hotels. Een race als de A1 Grand Prix brengt Nederland zoveel meer."
Minister-President Balkenende liet tijdens het interview met RTL-correspondent Olav Mol doorschemeren dat inmiddels wordt gekeken naar de mogelijkheden tot een ontwikkeling van Circuit Park Zandvoort.
Nog even een ouder bericht maar hierin zijn een aantal zeer opmerkelijke uitspraken terug te vinden:
donderdag 27 december 2007
Provincie wil circuitpark Zandvoort verplaatsen van onze redactie binnenland De plannen van Ton Hooijmaijers, gedeputeerde van Noord-Holland, om circuitpark Zandvoort te verplaatsen naar Den Helder, stuit op verzet van de autosport en gemeente Zandvoort. Den Helder is wél in voor het plan.
ZANDVOORT -
,,In het verleden zijn er al diverse pogingen geweest om het circuit te verplaatsen, echter telkens zonder resultaat'', zegt Hans Ernst directeur van Circuit Park Zandvoort. De plannen van Ton Hooijmaijers, VVD-gedeputeerde Ruimtelijke Ordening en Financiën om de mogelijkheden voor een verhuizing van het autoracecircuit te laten onderzoeken gaan daarom wat hem betreft niet door. ,,Komend jaar vieren we ons zestigjarig bestaan op deze historische locatie en als het aan ons ligt, blijven we hier ook minstens de komende zestig jaar.''
De provincie Noord-Holland liet vrijdag weten in 2008 te onderzoeken of het circuit uit de duinen van Zandvoort naar Den Helder verplaatst kan worden. ,,Het is namelijk de vraag of het circuit nog lang op de huidige locatie kan blijven, gelet op alle geldende geluidsbeperkingen'', staat in een verklaring van Hooijmaijers. Hij verwacht dat verplaatsing een win-winsituatie oplevert: een economische impuls voor de kop van Noord-Holland en de mogelijkheid voor Zandvoort om zich beter toe te spitsen op het toerisme naar de badplaats. Voor de Nederlandse autoracers weet hij ook een mogelijk voordeel te noemen: ,,Het circuit kan zijn ambities mogelijk veel beter waar maken en misschien kunnen er zelfs weer formule-1-races gehouden worden.''
Dat is een loze belofte, denkt Arie Ruitenbeek, voorzitter van de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF). ,,Dan heeft de provincie niet goed begrepen wat erbij komt kijken om een formule-1-race te organiseren.'' Het circuit van Zandvoort voldoet ook al aan alle eisen die de FIA (Internationale Automobielfederatie) aan de circuits stelt. ,,Voor de organisatie is daarnaast ook een subsidie van zeker 15 miljoen euro nodig. Daarom zie je dat veel races nu naar andere landen gaan, niet omdat daar zulke mooie circuits zijn, maar omdat er geld in gestoken wordt.'' Wat Ruitenbeek betreft hoeft het circuit daarom ook niet weg. ,,Het voldoet aan de eisen en het voordeel van Zandvoort zijn de mooie hoogteverschillen van de baan en de rijke historie.''
Bereikbaarheid Om een nieuw, aan Zandvoort vergelijkbaar, circuit aan te leggen, moet volgens Ernst aan heel wat voorwaarden voldaan worden. Naast de baan speelt ook de bereikbaarheid een rol. De nabijheid van Schiphol en Amsterdam zijn een groot voordeel, waar Den Helder niet aan zou voldoen. ,,Eerdere plannen om het circuit te verplaatsen mislukten ook al om uiteenlopende redenen.''
Volgens Hooijmaijers kan bij vliegveld De Kooi in Den Helder heel goed een nieuw circuit worden aangelegd, dat geen geluidsoverlast geeft. De gedeputeerde schat de kosten van de hele operatie op een paar honderd miljoen euro. De resultaten van het onderzoek zijn naar verwachting over een jaar bekend. Als de uitkomst positief is, kan het nog zes tot acht jaar duren voordat het circuit kan worden verplaatst, zegt Hooijmaijers. Volgens hem hebben premier Jan Peter Balkenende en minister Jacqueline Cramer van VROM al positief gereageerd op de plannen.
Ook burgemeester Stefan Hulman van Den Helder ziet het circuit graag komen. Volgens hem biedt de komst van het racecircuit zijn gemeente nieuwe kansen. Hij bestrijdt het argument dat Den Helder over de weg slecht bereikbaar zou zijn.
De gemeente Zandvoort schaart zich achter het verzet van de autoracers en probeert uit alle macht het circuit te behouden. Dit is geen open vraagstelling, stelt burgemeester Niek Meijer. Hij doelt op de door Hooijmaijers beoogde nieuwe locatie: Den Helder. ,,Ik vraag me echt af wat de gedeputeerde eigenlijk gepresenteerd heeft: een voornemen tot een onderzoek, met een open vraagstelling, of een voldongen feit waarbij de komende maanden nog passende argumenten en berekeningen worden gezocht?''
Autosport.nu 13 september 2008
'Racecircuit in Zandvoort Handhaven'
De afgelopen tijd is er veel gesproken over het circuit van Zandvoort. Vooral de mogelijke verplaatsing van de roemruchte baan naar Den Helder, houd de gemoederen zowel in Zandvoort als op het provinciehuis te Haarlem bezig. De Provincie Noord-Holland is nog altijd bezig met het onderzoek naar de verplaatsing van het circuit.
Ook binnen de provincie is niet iedereen positief gestemd over het idee om het circuit te verplaatsen. Gedeputeerde Ton Hooijmaijers gaf aan dat wat hem betreft het circuit in Zandvoort zou moeten blijven. Niet alleen zou de verhuizing niet door moeten gaan, maar er zouden eveneens meer geluidsdagen beschikbaar moeten zijn.
Volgens Hooijmaijers zou het circuit op een faillissement afstevenen als het bij de huidige vijf dagen blijft. Meer geluidsdagen zou betekenen dat de Masters of Formula 3 weer op het duinen circuit kunnen worden verreden, maar eveneens dat er andere evenementen zouden kunnen terugkeren op het asfalt lint door de Zandvoortse duinen.
Echter dient opgemerkt te worden dat Hooijmaijers eveneens serieus naar de mogelijkheid zal kijken om de locatie voor woningbouw te gebruiken. Volgens de gedeputeerde zou Zandvoort een ideale locatie zijn, om het woning tekort in de regio op te lossen.
De toekomst van het circuit zal mede afhangen van het onderzoek dat de provincie Noord-Holland nu uitvoert.
En hier nog weer een ouder artikeltje.Maar zie hier wat een dikke maatjes onze burgemeester en de gedeputeerde blijken te zijn.....zoals de burgemeester van Zandvoort al zei..."wat heeft de gedeputeerde eigenlijk gepresenteerd: een voornemen tot een onderzoek, met een open vraagstelling, of een voldongen feit waarbij de komende maanden nog passende argumenten en berekeningen worden gezocht?
Haarlems dagblad, 21 december 2007
Zandvoort dreigt circuit kwijt te raken (met beelden...)
ANWB tegen nieuw circuit in Den Helder
- Gepubliceerd op 02 oktober 2008, 16:43
- Laatst bijgewerkt op 02 oktober 2008, 16:54
DEN HELDER -
De ANWB ziet vooralsnog weinig voordelen in het verplaatsen van het racecircuit van Zandvoort naar Den Helder. Dat schrijft de toerismeorganisatie aan de provincie Noord-Holland in een reactie op de veelbesproken plannen.
Als er geen vergaande maatregelen worden getroffen zal volgens directeur Guido van Woerkom ook in Den Helder het probleem van geluidsoverlast spelen. Bovendien is Den Helder niet optimaal ontsloten, vanwege onder meer de geringe capaciteit van de N9. Daarom ziet hij op dit moment weinig voordelen in verplaatsing van het circuit naar Den Helder. Nader onderzoek kan hierin duidelijkheid brengen, schrijft hij aan het provinciebestuur.
Ook Zandvoort is wat hem betreft geen goede plek voor de racebaan. Ondanks saneringsmaatregelen is het circuit vrijwel elk weekend hoorbaar tussen het vroege voorjaar en het najaar. Mensen die in nabijgelegen natuurgebieden vertoeven kunnen het geluid als hinderlijk ervaren, stelt hij. Het geluid is zelfs te horen in de gemeente Velsen, tien kilometer verderop.
Lees meer in de Helderse Courant van vrijdag 3 oktober
NoordHollandsDagblad;
Circuit blijft in Zandvoort
- Gepubliceerd op 03 oktober 2008, 19:54
haarlem/zandvoort -
Het circuit blijft in Zandvoort. Het kabinet maakte gisteravond bekend dat de geluidsdagen op de racebaan worden uitgebreid van vijf naar twaalf dagen. Daardoor is verhuizing naar Den Helder hoogst onwaarschijnlijk geworden. Nogal voorbarig aangezien de 2e kamer zich hier nog over moet buigen...
De belangrijkste lobbyist voor een forse verruiming van het aantal racedagen, de Noord-Hollandse gedeputeerde Ton Hooijmaijers (VVD), is buitengewoon tevreden met het resultaat van zijn campagne: ,,Dit voorkomt een faillissement.'' Dhr Hooijmaijers liegt erop los als het hem zo uitkomt....Het racecircuit is al jaren een gezond bedrijf, ook met maar 5 dagen....
In een toelichting zegt de provinciebestuurder: ,,De huidige gebruikers konden niet meer met het maximum van vijf dagen uit de voeten, omdat niet alleen de milieueisen, maar ook de veiligheidseisen steeds strenger worden.
Alleen al om de bestaande races in Zandvoort te handhaven waren daarom extra oefendagen nodig. Dat is reden geweest voor het kabinet om Zandvoort de status 'bijzondere verblijfsinrichting' te geven en de wet op dit punt te veranderen.''
En dan denk je dat het eindelijk voorbij is...komt er eerst iemand met het idiote plan om het gebied te gebruiken om er oa een slachthuis te zetten...ja zitten we echt op te wachten (niet dus)...er is in de toekomst een groot tekort aan bollenvelden, dus het verstandigste is om dit gebied te laten zoals het is.
Noord Hollands dagblad:
Racen zonder uitlaatgassen
- Gepubliceerd op 25 december 2008, 13:00
- Laatst bijgewerkt op 25 december 2008, 13:05
den helder -
Den Helder is een geschikte kandidaatstad voor een 'circuit van de 21e eeuw'. Zo'n baan is bedoeld voor races met wagens die lopen op alternatieve energie zoals biobrandstof, waterstof, elektriciteit of wind. Dus zonder brullende motoren en uitlaatgassen
Dat blijkt uit onderzoek door Decisio BV in opdracht van de provincie. Het Amsterdamse bureau is in de arm genomen om te bekijken of verhuizing van circuit Zandvoort naar de Noordkop haalbaar is.
Decisio heeft daartoe een 'ideeënconsultatie' gehouden onder 25 marktpartijen: projectontwikkelaars, bouwbedrijven, aannemers plus natuur- en milieuorganisaties. Zij zien geen heil in verplaatsing naar de Koegraspolder tussen Den Helder en Julianadorp.
Omdat het kabinet de lawaaidagen in Zandvoort wil uitbreiden van vijf naar twaalf dagen, is de 'bedrijfseconomische noodzaak' voor verplaatsing intussen komen te vervallen. Vandaar dat het onderzoeksbureau ook werk heeft gemaakt van de suggestie van één van de ondervraagde partijen: het 'circuit van de 21e eeuw' voor milieuvriendelijker en geluidsarmere voertuigen.
Experts op dat vlak - onder meer autofabrikanten en raceorganisatoren - spreken de verwachting uit dat wedstrijden met schonere en stillere wagens over vijf tot dertig jaar op grote schaal worden geïntroduceerd.
Lees meer in de Helderse Courant van zaterdag 27 december
Nou milieufreaks, kom maar op! Wat valt er ditmaal te zeuren...
Geluidsoverlast? uitlaatgassen van de bezoekers die de races bezoeken, en fijn op de weg er heen in de file staan? Verdwijnen van een gebied om een racebaan aan te leggen die maar een of enkele keren worden gebruikt per jaar?
Ballon.
Je weet in ieder geval weer waar een deel van de Provinciale opcenten aan verklooid zijn.
Ja joh, gaan we op die toer. Verkwisting van belastinggeld.
Dat wil ik zien! Een auto zonder uitlaat(gassen). Nieuwtje ter compensatie voor de dubbele huur en het gesloten bordeel? Promise=Promise?
Die racebaan bestaat allang. Het DOKparcours aan de Guldemondweg! Niet alleen goed voor het milieu maar ook voor je conditie.
|