Onderzoek verplaatsen circuit Zandvoort naar Den Helder27 dec 2007 | De provincie Noord-Holland gaat onderzoeken of het circuit van Zandvoort verplaatst kan worden naar Den Helder. Het is namelijk de vraag of het circuit nog lang op de huidige locatie kan blijven, gelet op alle geldende geluidsbeperkingen.De provincie doet dit onderzoek naar aanleiding van de ontwikkeling van een nieuwe visie op de ruimtelijke inrichting van Noord-Holland (structuurvisie), die de nieuwe wet op de Ruimtelijke Ordening verplicht stelt. Het circuit is populair onder raceliefhebbers en ondernemers in Zandvoort, maar minder geliefd onder degenen die hinder ervaren, met name op het gebied van geluid. Ook ligt het circuit in een kwetsbaar natuurgebied. De vraag is of het circuit op de huidige locatie in Zandvoort nog lang kan bestaan, gelet op alle beperkingen. 'Een verplaatsing naar een andere locatie zou wel eens een win-win-situatie kunnen opleveren, dan moet je zeker niet nalaten dat goed te onderzoeken', aldus gedeputeerde Ruimtelijke Ordening, Ton Hooijmaijers. De gemeente Den Helder staat hier positief tegenover. 'Dit is een grote kans voor Den Helder en de regio', aldus burgemeester Hulman. De Kop van Noord Holland zal een flinke economische impuls krijgen. Dat is hard nodig in het gebied vanwege de teruglopende werkgelegenheid. Het circuit kan op een andere locatie haar ambities mogelijk veel beter waarmaken en misschien kunnen er zelfs weer formule-1-races gehouden worden. Ook voor Zandvoort kan het positief uitpakken: er is meer ruimte voor andere voorzieningen die het hele jaar door publiek trekken, zodat de functie van Zandvoort als badplaats versterkt wordt en er kan een stuk grond worden teruggegeven aan de natuur. De provincie zal een mogelijke verplaatsing zorgvuldig onderzoeken. Op basis van de uitkomsten kan pas worden bepaald of en zo ja hoe een verplaatsing gerealiseerd kan worden. Nieuwe locatieNa een eerste verkenning is de provincie tot de conclusie gekomen dat het wellicht mogelijk is het circuit te verplaatsen naar een locatie in Den Helder, vlakbij Den Helder Airport. De beoogde plek ligt in een minder dichtbevolkt gebied en valt voor een deel samen met de geluidscontouren van het vliegveld.Uitvoering onderzoekDe provincie verwacht over ongeveer drie maanden een plan van aanpak voor het onderzoek klaar te hebben. Hierbij worden de gemeenten en circuiteigenaar vanzelfsprekend nauw betrokken. De provincie onderzoekt in ieder geval de financiële en maatschappelijke haalbaarheid, de economische gevolgen voor Zandvoort en de kop van Noord-Holland, de milieuaspecten (geluid, lucht, veiligheid), bereikbaarheid, natuur en landschappelijke inpasbaarheid.Ook wordt gekeken naar ontwikkelingsmogelijkheden van voorzieningen, sportieve aspecten en de beschikbaarheid van grond. Daarnaast wordt bekeken hoe de voormalige plek van het circuit het beste kan worden herontwikkeld. Naar verwachting zijn over een jaar de onderzoeksresultaten bekend. Meer over de structuurvisieDe provincie ontwikkelt de structuurvisie in het kader van de nieuwe wet op de Ruimtelijke Ordening die 1 juli in werking treedt. De provincie wil voorbereid zijn op de toekomst.De provincie bekijkt welke problemen en uitdagingen zich voor kunnen doen en welke oplossingen daarvoor mogelijk zijn. De provincie doet dat met een open blik en nodigt iedereen uit om input te leveren: 'We staan open voor alle nieuwe ideeën om de ruimte in Noord-Holland zo goed mogelijk in te richten', aldus Hooijmaijers. De mogelijke verplaatsing van het circuit is één van de onderdelen, andere hebben bijvoorbeeld betrekking op onderzoek naar de nieuwe wellnesstrend of het stellen van regels ten aanzien van de hoeveelheid woningen per hectare om beter te voorzien in de woningbehoefte. Het proces begint pas echt eind januari volgend jaar, maar de voorbereidingen zijn al gestart. Uit het informatiepakket voor de ideeënconsultatie ten bate van het haalbaarheidsonderzoek van de Provincie Noord-Holland naar de mogelijke verplaatsing van het racecircuit Zandvoort naar Den Helder:
"Bereikbaarheid;
De gemeente Den Helder heeft de functie als regionaal verzorgingscentrum. Deze regionale functie wordt beperkt door de matige bereikbaarheid. De gemeente Den Helder wil haar positie als centrum gemeente heroveren. Den Helder is met de auto bereikbaar via twee 80-kilometerwegen (beide 2x1 baans): de N 9 en N 99 en daardoor niet optimaal bereikbaar." Strategische visie gemeente Den Helder: Doel 1 Den Helder ontwikkelt een duurzame economie met de offshore, de haven, kennis & technologie (inclusief onderwijs), duurzame (wind)energie, toerisme & recreatie en zorg & wellness als belangrijkste dragers. Doel 2 Sociale zwakte wordt tegengegaan door inwoners maatschappelijk te betrekken: mee doen in de samenleving, door werk en opleidingen op diverse niveaus (inclusief HBO). Doel 3 Grote variëteit bieden aan ruim opgezette, groene, woonmilieus, wonen op of aan het water, die tegemoet komt aan de vraag van de (potentiële) inwoners. Doel 4 Professionalisering toerisme en recreatie, door kwaliteitsslag worden hogere bestedingen beoogt. Basis van deze economische pijler is rust, ruimte en natuur in Den Helder en anderzijds op het in de gemeente aanwezige (maritiem) cultuur-historisch erfgoed. Doel 5 Den Helder krijgt een levendig en veilig stadshart (inclusief Willemsoord) door te zorgen voor concentratie van stedelijke functies in het stadshart, een aantrekkelijk winkelcentrum met diversiteit en kwaliteit, goede en sociaal veilige horeca, kunst, cultuur en evenementen en een goed voorzieningenniveau. Doel 6 De infrastructuur van Den Helder is afgestemd op de functie van centrumgemeente en past bij de geplande woningbouwproductie en is passend bij de economische ontwikkeling. Op 21 februari 2007 heeft de Raad van State uitgesproken dat het Circuitpark in Zandvoort het aantal uitzonderingsdagen voor geluidsoverlast (de zogenaamde UBO-dagen) niet mag uitbreiden van 5 naar 12 dagen. Mede gelet op de jurisprudentie rond UBO-dagen is het onzeker of er op termijn nog grote internationale races op Zandvoort mogelijk zijn. Hoewel het niet uitgesloten is dat de wetgeving wordt aangepast, zodat de grotere races in de toekomst kunnen blijven plaats vinden, wil de provincie Noord-Holland zich voorbereiden op de situatie dat dit niet zal kunnen.
In het kader van deze marktconsultatie wordt er daarom van uitgegaan dat er geen UBO-dagen zijn. De geluidsbelasting van een Circuit moet voldoen aan de maximale geluidswaarden, zoals vastgesteld in de Milieuwetgeving. Voor woonbebouwing geldt een maximale ontheffingswaarde van 60 dB(A). De geluidsproductie wordt gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde permanente woonbebouwing. Geluidsonderzoek Circuit Den Helder
In opdracht van het Circuitpark Zandvoort heeft het onderzoeksbureau Peutz (17juni 2008) een verkennende studie gedaan met betrekking tot de akoestische consequenties van een autorace circuit in Den Helder, zie bijlage 1. In dit onderzoek is er van uitgegaan dat de condities in Den Helder gelijk zullen zijn als die van het huidige circuit in Zandvoort. Er is bij de berekeningen uitgegaan van de Grand Prix A1 als grootste (en luidste) evenement en een gelijkwaardig pakket aan geluidsbeperkende voorzieningen in Den Helder als nu in Zandvoort. Peutz concludeert in het onderzoek dat, uitgaande van het 1 op 1 verplaatsen van het huidige circuit naar Den Helder, ook in Den Helder grote internationale races niet mogelijk zijn zonder aanpassing van de regelgeving op het gebied van geluid. De provincie schat in dat, door bij ontwerp en aanleg van het circuit de nieuwste inzichten en technieken te gebruiken, er voor een toekomstige circuit tot 5 dB(A) extra geluidsreductie zou kunnen worden bereikt bovenop de ‘Zandvoort’-maatregelen (geluidswallen, e.a.). Het bouwen van een nieuw circuit biedt immers de mogelijkheid om alle innovatieve mogelijkheden op het gebied van geluid te benutten, waarmee een circuit van de 21e eeuw kan worden gerealiseerd. In die situatie kunnen de 65 dB(A)-contouren van het Peutz-rapport als 60 dB(A)-contouren worden gezien. Als deze 60-dB(A)-contouren als uitgangspunt worden gehanteerd, blijkt het volgende: - De geconcentreerde woonbebouwing komt buiten de 60 dB(A)-contour te liggen; - Een groot aantal woningen zal een geluidsbelasting gaan krijgen die tussen de 50 en 60 dB(A) ligt, hiervoor zullen op grond van artt. 44 en 45 van de wet geluidhinder hogere geluidwaarden moeten worden aangevraagd;
- De woningen bevinden zich nu in een relatief stille omgeving. De geluidsbeleving voor een groot aantal woningen zal significant wijzigen van ‘Rustig’ naar ´hoorbaar´- ´Rumoerig, druk´.
- Het aantal te amoveren woningen vanwege een geluidsbelasting hoger dan 60 dB(A) kan relatief klein blijven.
(NB. zeker 200 woningen is relatief klein?) Prikkelen Tijdens de startbijeenkomst liet de gedeputeerde weten de mogelijkheid te verkennen om veel meer dan nu gedifferentieerd te gaan bouwen om beter te voorzien in de toekomstige woningbehoefte. Daarbij denkt hij onder andere aan het realiseren van dichtheden van meer dan 50 woningen per hectare in stedelijke gebieden nabij stationslocaties. Volgens Hooijmaijers is dat voor veel mensen aantrekkelijk. Bovendien zou dat het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. WEBLOG Ton Hooijmaijers 8-7-2008 Nieuwe wet geldig, ook voor Zandvoort. Of meer dagen racen in Zandvoort, of meer dagen racen elders in Noord-Holland.
Ton Hooijmaijers De mogelijke komst van het racecircuit zal ook verstrekkende gevolgen hebben voor een natuurgebied zoals Balgzand. Blijkbaar vindt de Provincie Noord-Holland het gebied belangrijker dan dhr.Hooijmaijers....
Bron: de website van de Provincie Noord-Holland
Actuele berichtenOpen waddenweekend op Balgzand5-8-2008 Het jaarlijkse open weekend in natuurgebied Balgzand staat weer voor de deur. Iedereen is op zaterdag 9 en zondag 10 augustus tussen 10.00 en 16.00 uur welkom om een kijkje te komen nemen in dit relatief onbekende maar bijzondere en vogelrijke waddengebied in Den Helder. Het centrale punt op deze dagen is Natuurinformatiecentrum ’t Kuitje van Landschap Noord-Holland en de Waddenvereniging aan de Oostoeverweg 80 in Den Helder. Aanmelden is niet nodig en er zijn geen kosten aan de activiteiten verbonden. Wat is er te zien op natuurgebied? Vanachter een aantal vogelschermen rondom het natuurinformatiecentrum kunnen bezoekers vogels bekijken, zoals de aalscholver, lepelaar, tureluur, groenpootruiter, scholekster, visdiefje en wel vijf verschillende meeuwensoorten. Ook zeldzame soorten zoals visarend, slechtvalk, zwarte stern, lachstern, dwergstern en reuzenstern zijn soms te zien. Bron: de website van de Provincie Noord-Holland
4-8-2008 De Noord-Holland Biënnale opent op vrijdag 10 oktober zijn deuren op vijf locaties. De kunstmanifestatie is dit keer opgehangen aan het thema ‘Noord-Holland Verdwijnt’. Hier kan naar believen een vraagteken of uitroepteken achter worden geplaatst.
Jasmijn Gerichhausen De provincie Noord-Holland heeft € 5.000.000,- gereserveerd voor verbetering van de luchtkwaliteit. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben hiertoe de deelverordening ‘Stimulering verbetering luchtkwaliteit Noord-Holland 2008’ vastgesteld. Hiermee wil de provincie de luchtkwaliteit verder verbeteren dan de wettelijk geldende normen en lokale overheden en marktpartijen stimuleren tot het nemen van maatregelen. In 2007 is ook de Landschapsvisie Noordelijk Zandgebied & Kustzone gepresenteerd. Het is een visie op hoofdlijnen over natuur en landschap van het Noordelijk Zandgebied en de Kustzone voor de gemeenten Zijpe, Den Helder en Anna Paulowna. De provincie ziet de nota als toetsingskader voor de financiering en het faciliteren van projecten in de regio. In het bijzonder de Noordboog en de Duinzoom. Opvallend is dat ook in deze visie de Koegras polder een open gebied dient te blijven....wederom een provinciale visie die haaks staat op de plannen van Hooijmaijers... De Landschapsvisie Noordelijk Zandgebied & Kustzone is te downloaden op:
weblog gedeputeerde Jaap Bond:
Verplaatsing van het circuit Zandvoort Tijdens mijn vakantie heb ik in de pers veel gelezen over het provinciale idee om het circuit van Zandvoort te verplaatsen naar de Kop van Noord-Holland. Wat mij opvalt, is dat de tendens en de inhoud van alle reacties negatief zijn, zowel uit de Kop van Noord-Holland als uit Zandvoort. Maar vooral ook: dat er over geschreven wordt alsof de provincie het besluit het circuit te verplaatsen al heeft genomen. Niets is minder waar. Laten we de boel even op een rijtje zetten. In het kader van de te ontwikkelen provinciale structuurvisie ontstond het idee voor het verplaatsen van het circuit van Zandvoort naar de Kop van Noord-Holland. Vanwege alle wettelijke belemmeringen zou het circuit in Zandvoort geen toekomst meer hebben. Voor de Kop zou het juist een positief effect hebben. Een vliegveld in de buurt, verbetering van de verbindingen en mogelijk zelfs weer Formule 1 wedstrijden in Nederland. Verder zou het Zandvoort kansen bieden om op de huidige locatie van het circuit projecten te ontwikkelen. Onderzoek Zoals gezegd moeten Gedeputeerde Staten nog besluiten over een eventuele verplaatsing van het circuit.Het college heeft alleen een beslissing genomen over een onderzoek naar de effecten van een mogelijke verplaatsing. En de verplaatsing van het circuit is een van de meer dan honderd voorstellen en ideeën die wordt onderzocht in het kader van de nieuwe provinciale structuurvisie. Een inhoudelijke discussie over dit onderwerp heeft in het college nog niet plaatsgevonden. Een aantal antwoorden die wij als GS moeten krijgen uit het onderzoek zijn bijvoorbeeld: Is dezelfde wetgeving rond Zandvoort van toepassing op het gebied rond de Kop? Wat zijn de gevolgen van de komst van een circuit voor de specifieke kwaliteiten van het gebied in de Kop van Noord-Holland, namelijk rust? De afgelopen jaren zijn er vele miljoenen in het circuit geïnvesteerd zodat het aan de milieu eisen voldoet en zodat het nu economisch goed draait. De rol van het circuit van Zandvoort is belangrijk als het gaat om de impuls voor de toeristisch- recreatieve kwaliteit van Zandvoort. Honderdduizenden toeristen komen jaarlijks ook voor de races. Wat zijn de economische gevolgen voor Zandvoort en omgeving als het circuit verdwijnt? Kortom hoe ziet het financiële plaatje eruit voor beide gebieden? Keuzes maken Tot slot wil ik nog even ingaan op de kwaliteiten van beide gebieden. U kunt zich voorstellen dat als het gaat om de provinciale structuurvisie dat je dan vooral uit moet gaan van de specifieke kwaliteiten van een gebied. Als het gaat om Zandvoort en de achterliggende regio kun je ook kiezen voor het beter benutten van de mogelijkheden die er in deze prachtige regio zijn. Haarlem met zijn cultuur, musea en mooie stadshart, gekoppeld aan de toeristische aantrekkingskracht van Zandvoort als badplaats, waarbij het circuit, met zijn honderdduizenden bezoekers en vanwege zijn unieke ligging een internationaal visitekaartje is. De kwaliteiten van de Kop van Noord-Holland met zijn uitgestrekte vergezichten, de rust in dit gebied, met een Wieringerrandmeer voor de recreant en toerist en zijn centrale rol op gebied van havengebonden activiteiten, alternatieve energie, visserij/aquacultuur, bollen, etc. In de te voeren discussie in het college van GS zal ook deze zienswijze aan de orde komen. Tot die tijd is de verplaatsing van het circuit van Zandvoort naar de Kop van Noord-Holland een onderzoek. Niet meer en niet minder. Het is niet meer en niet minder een idee...dat al aardig vorm begint te krijgen, dat de belastingbetaler al een hoop geld gekost heeft (gooien ze dat zomaar weg???) Hopelijk laat men dit idee dan snel varen zodat burgers, bedrijven en politiek weer rust krijgen. Dit idee heeft ons allen nu al een hoop geld gekost en helaas veel onrust veroorzaakt.
Haarlems Dagblad 13 - 09 - 2008 voorpagina Provincie wil fors meer racen DOOR JOHN OOMKES Haarlem - De provincie Noord-Holland wil dat het aantal geluidsdagen van het Zandvoortse circuit fors wordt uitgebreid.
Tunnelvisie bij Provincie Noord-Holland De provincie Noord-Holland gaat door met het ontwikkelen van plannen op het grondgebied van Cricuitpark Zandvoort. De heren uit het provinciehuis hebben bedacht om een tunnel onder de duinen van het circuitpark te bouwen voor een betere bereikbaarheid van de kust. Naast de tunnel zullen ook nog eens honderden huizen op het terrein gebouwd gaan worden, zo vertelt VVD-gedeputeerde Ton Hooijmaijers zaterdag in het Haarlems Dagblad. Bij het bedenken van dit plan heeft de provincie opnieuw gemeente Zandvoort buiten spel gezet. Loco-burgemeester Wilfred Tates (en wethouder) van Zandvoort: ,,Er is weer niet met ons overlegd. Wij willen het circuit niet kwijt, maar over een betere bereikbaarheid valt altijd te praten.’’ Het is niet voor het eerst dat dhr. Hooijmaijers gemeente Zandvoort in zijn harnas jaagt. Enkele maanden geleden vatte hij al het plan op om het circuit naar Den-Helder te verhuizen, hetgeen leidde tot flinke consternatie bij wethouder Tates en de Gemeenteraad. Ook de regio Den Helder luisterde met verbazing de plannen van de provincie aan. Zij moeten namelijk honderden huizen slopen wanneer het circuit naar hun gemeente verhuisd. De gedeputeerde stelt dat het circuit in Zandvoort alleen kan overleven als het aantal geluidsdagen wordt uitgebreid. Er zijn nu slechts vijf wedstrijddagen waarop mag worden afgeweken van het maximale aantal decibels. ,,Zo kan het niet langer, dat draait uit op een faillissement,’’ zegt Hooijmaijers. Manager Eric Weijers van het circuitpark Zandvoort spreekt hem tegen: ” Zo’n vaart zal het niet lopen. De verhuizing van het circuit naar Den Helder is niet reëel. Maar we willen wel graag meer internationaal aansprekende races organiseren.’’ De provincie is met zijn plannen flinke onrust aan het zaaien. Grootschalige plannen bedenken zonder enig fundament en zonder de betrokken partijen bij de planvorming te betrekken. De weerstand die de plannen oproepen bij de desbetreffende gemeentes lijkt de provincie links naast zich neer te leggen. Deze soap, waarop het inmiddels begint te lijken, wordt ongetwijfeld vervolgt… Eeen aantal goede vragen van de heer D.C.J.M. Wellink van de SP, gesteld nav de situatie rond het racecircuit...
Als u informatie heeft is of als u informatie wilt of op de hoogte gehouden wilt wilt worden, mail ons dan uw adres.
Laten we gezamelijk actie voeren en onze stem laten horen o.a. naar de media !!
voordat de gevolgen werkelijkheid worden.
Ideeën en tot actie bereide medeslachtoffers zijn van harte welkom.
|