Structuurvisie Julianadorp
 
@langevliet.nl
 

Structuurvisie Julianadorp aan Zee Definitieve versie februari 2007

 

Ontwikkelingsrichting per zone

D e Z o n e s

Het plangebied van de structuurvisie Julianadorp aan Zee is een gebied met

verschillende kwaliteiten. Julianadorp kenmerkt zich in ruimtelijke zin door zee,

strand, duin, woonbuurten, vakantiewoningen & poldergebied. Deze kwaliteiten

moeten bewaakt worden en waar mogelijk versterkt.

Het plangebied Julianadorp aan Zee wordt opgedeeld in negen verschillende

deelgebieden; de zones en de huidige kenmerken van het gebied en de uitdaging;

het toekomstbeeld als doel beschreven. Het uiteindelijke resultaat is in een

toekomstimpressie weergegeven.

De negen zones van Julianadorp aan Zee zijn:

1. Strand en duin

2. De Duinzoom

3. Landelijk Noord

4. Recreatieve routes

5. De bestaande woonbuurten

6. Het oude dorp

7. De nieuwe wijk

8. Landelijk Oost

9. Noorderhaven

 

3. L a n d e l i j k N o o r d

Huidige kenmerken; Landelijk Noord

De zone Landelijk Noord bestaat uit het gebied ten zuiden van de Doggersvaart

en begrensd het noorden van de Van Foreestweg en de Schoolweg. Momenteel

wordt dit gebied voornamelijk door de agrarische sector gebruikt. De Middenvliet

en de Langevliet snijden het gebied in vier kwadranten. Alle kwadranten zijn

verkaveld volgens een rationele blokverkaveling. Ook de watergangen, de dijken

en het wegenpatroon hebben een rechtlijnig karakter waarbij de oriëntatie zowel

van noord naar zuid, als van oost naar west is. Dit is kenmerkend voor de opbouw

van het landschap. De openheid van het gebied en de linten wordt door veel

verschillende partijen gewaardeerd. Het weidse uitzicht, de mooie mozaïekdeken

die de bollenvelden vormen als de bloemen bloeien en het gevoel van ruimte, zijn

veelgehoorde motivaties om deze openheid te behouden. Momenteel wordt de

agrarische sector gedomineerd door de bollenteelt.

In het eerste kwadrant bevinden zich in dit kwadrant restanten van de Verloren dijk,

een dijk die in het begin van de 17e eeuw is aangelegd van Kooypunt, via de Garst

(nollengebied) naar Oogduinen (het huidige Donkere Duinen). Slechts de smalle

toegangsweg vanaf de Nieuweweg naar het voormalige Marinehoofdkwartier is een

overblijfsel van de Verloren dijk. Deze weg heeft grote cultuurhistorische waarde.

Met het introduceren van een toeristische route over de Verloren dijk naar het

nollengebied De Garst, wordt meer gebruik gemaakt van deze waardevolle plek. De

zendmasten van defensie zijn voor dit kwadrant een in het oog springend element.

Het tweede kwadrant ligt rechts boven en is het kleinste kwadrant van de vier. Het

gebied wordt aan de oostkant begrensd door de spoorlijn. In dit gebied ligt het

nollengebied De Garst een hoeve uit het begin van de 18e eeuw die op deze nollen

was gelegen. De hoger gelegen gronden temidden van de lager gelegen gebieden

zijn van grote historisch geografische waarde. Samen met de Verloren dijk wordt dit

nollengebied onderdeel van een cultuurhistorische route door het landschap.

Binnen het derde kwadrant, gelegen aan de oostkant van de Langevliet tussen

de Middenvliet en de Schoolweg, is de agrarische sector het sterkst aanwezig. De

spoorlijn en de N9 vormen aan de oostkant de begrenzing van dit kwadrant. De

uniformiteit van het landschap maakt het landschap bijzonder, open en robuust.

Het vierde kwadrant ligt tussen de Middenvliet en de Van Foreestweg. Deze

recreatieparken drukken een belangrijke stempel op de beleving van dit

kwadrant. Het beeld van de westelijke rand wordt voornamelijk bepaald door

de recreatieparken. De zuidelijke rand wordt gedomineerd door de aanwezige

bebouwing langs de Van Foreestweg en ligging van het oude dorp.

La n d e l i j k N o o r d

De uitdaging; het toekomstbeeld als doel; Landelijk Noord

Omdat gekozen wordt voor het bewaren van de openheid in het buitengebied, wordt

bebouwing in het buitengebied niet voorgestaan. Langs de Middenvliet, Langevliet

en Nieuweweg zal bebouwing minimaal worden toegestaan om de doorkijken naar

het polderlandschap te behouden. Daar waar bebouwing op de percelen wordt

toegestaan, moet deze geclusterd worden. Om het open landschap nog verder te

benadrukken wordt voorgesteld om de bebouwde percelen te omzoomen met een

groene rand om de obstakels in het gebied aan het oog te onttrekken. Dit principe

wordt al in de Kop van Noord-Holland toegepast en is dan ook kenmerkend voor dit

gebied.

Naast de eerder genoemde cultuurhistorische route over de historische kenmerken

in het poldergebied, zouden voor recreanten meer routes door de polder gecreëerd

moeten worden. De agrariërs in dit gebied kunnen hieraan een bijdrage leveren door

middel van georganiseerde routes.

Ondanks de onzekerheid over de ontwikkelingen binnen de agrarische sector, is er de

wens om het gebied in handen te houden van agrariërs. Deze agrarische functie past

in het open poldergebied en geeft (gevoelsmatig) het minste risico voor verdichting.

Maar daarmee is de openheid van het gebied niet gegarandeerd. Teelwijzen, door

schaalvergroting, veranderen en kunnen tot een andere invulling van de ruimte

leiden. Wanneer agrariërs hun land willen verkopen dan moet dat tot omvorming

van natuur leiden. Gemeente, natuurorganisaties en/of derden zullen zich hiervoor

moeten inspannen. Bij schaalvergroting liggen er kansen om het agrarische gebied

op te schonen, vrij te maken van onnodige bebouwing. Hierdoor kan het landschap

weer opener worden. Zo ontstaan er in het polderlandschap natuureilandjes, die met

de aankoop van meer land met elkaar kunnen worden verbonden bij voorkeur om

een ecologische link te maken tussen Mariëndal, de Duinzoom en het waddengebied.

 

Huidige bebouwing op

perceel in landelijk gebied

Bebouwingsbeeld bij

uitbreiding omarmd met een

groen enclave

Sfeerimpressie bebouwing omarmd met een groene enclave

 

4.RecreatieveRoutes

Huidige kenmerken; Recreatieve routes

Binnen het grid van de wegenstructuur van Julianadorp zijn de oost-west

georiënteerde wegen zoals de Van Foreestweg/Schoolweg en de Callantsogervaart

van groot belang. Beide routes verbinden het oosten van Julianadorp met het

westen. Alle verkeersafwikkeling van het noorden, oosten en zuiden richting de kust

van Julianadorp verloopt over deze wegen. Langs de Van Foreestweg is een hogere

bebouwingsintensiteit aanwezig dan langs de Callantsogervaart.

RecreatieveRoutes

De uitdaging; het toekomstbeeld als doel; Recreatieve routes

De Van Foreestweg

De ontwikkelingen van de Van Foreestweg als verbinding, ´het parelsnoer´, tussen

het dorpshart met de kust/Duinzoomgebied vragen om een aanpassing. Door deze

weg door te trekken naar de zee via een nieuwe strandopgang wordt deze relatie

gerealiseerd. De inrichting van de Van Foreestweg verdient speciale aandacht.

Om van het dorpshart naar de strandopgang te komen moet een afstand worden

afgelegd van 2,5 kilometer. Dit zou een reden kunnen zijn voor recreanten om

het oude dorp links te laten liggen. Om de recreanten toch naar het oude dorp te

trekken, moeten deze verleid worden om van de Van Foreestweg af te reizen. Dit

wordt gedaan door een grote diversiteit aan toeristische voorzieningen langs de

Van Foreestweg aan te bieden in de range van pensions tot welness gerelateerde

accommodaties. Door herprofilering en het toevoegen van beplanting wordt de weg

optisch verkort en ingericht als een verblijfsgebied (met een maximale snelheid van

30 km/u). De auto is in dit verblijfsgebied ondergeschikt aan het overige verkeer,

waardoor fietsers en wandelaars deze weg zullen domineren.

Het huidige knooppunt’Veul’ kan gezien worden als een van de vele startpunten

van de fiets- en kanoroute. Het ter plekke terugbrengen van de verkeersstromen zal

een aanzienlijke verbetering van de verblijfskwaliteit opleveren. Een aanmeerplek

zou zo uit kunnen groeien tot (horeca)terras aan het water. Het schoolgebouw zou

een nieuwe functie moeten krijgen, om deze plek kracht bij te zetten. Te denken valt

hierbij bijvoorbeeld aan een jeugdherberg of kunstcentrum.

De Schoolweg

De Schoolweg wordt tussen het oude dorp en de rotonde Schoolweg/ Zuiderhaaks

autoluw gemaakt. Ook wordt deze weg opnieuw ingericht waarbij de inrichting

aansluit op het gebruik en de visie van Julianadorp aan Zee.

Callantsogervaart

In samenhang met de bovenstaande ruimtelijke dragers dient de Callantsogervaart

te worden ingericht als de belangrijkste (auto)toegangsweg naar de kust. Niet alleen

voor de toeristen die in Julianadorp aan Zee verblijven voor een vakantie, maar ook

voor de dagjestoeristen uit de regio. Het autoverkeer dat richting Den Helder gaat,

zal gestimuleerd worden via de N9 te reizen. De reeds gerealiseerde parkeerplaats

bij strandslag Drooghe Weert kan daarbij een deel van het (dag)toerisme opvangen

en zal wellicht uitgebreid moeten worden. Een herinrichting van het profiel moet het

contrast tussen de open polder en woongebied versterken.


5. D e Wo o n b u u r t e n

Huidige kenmerken; De woonbuurten

De vijfde zone bestaat uit de woonbuurten die vanaf de jaren ’70 zijn gegroeid. Vanaf

deze tijd is Julianadorp uitgebreid met de woonbuurten; Middelzand, Vogelzand,

Doorzwin, Kruiszwin, Wierbalg, Malzwin, Boterzwin en Zwanenbalg. De woonbuurten

van Julianadorp zijn aparte naar binnen gerichte enclaves gelegen in het groen, een

stedenbouwkundige opzet die in de jaren ’70 en ‘80 veel werd toegepast.

In 2002 was de verhuisgeneigdheid ten opzichte van de overige wijken van

Den Helder het laagst (Omnibusonderzoek Gemeente Den Helder 2002). De

woningvoorraad bestaat voornamelijk uit (ruime) geschakelde eengezinswoningen

en is daardoor een aantrekkelijk dorp voor jonge gezinnen met kinderen. Vrijstaande

woningen zijn voornamelijk in Zwanenbalg terug te vinden.

De hofjesstructuur bemoeilijkt de oriëntatie in de woonbuurten, de schijnbare

eenvormigheid van de woningen en de anonieme openbare ruimten binnen een

buurt zijn hier debet aan. De groenstructuur geeft geen duidelijke structuur meer

weer omdat deze door de jaren heen aangetast en versnipperd is. De scheiding

tussen privé (tuin) en openbaar gebied is niet duidelijk waardoor veel openbaar

gebied illegaal is omgevormd tot oneigenlijk privé bezit. De verschillende

verkeersstromen in Julianadorp zijn duidelijk van elkaar gescheiden. Het langzame

verkeer heeft een netwerk dat gekoppeld is aan de hoofdgroenstructuur van

de wijk. Wisselende profielen, een grote diversiteit aan materiaalgebruik en

inrichtingselementen, onduidelijke beëindigingen van hoofd- en afgeleide wegen

en parkeerproblemen maakt de wegenstructuur voor bewoners en gebruikers

onduidelijk en onoverzichtelijk. In het zuiden van Julianadorp in de buurt Boterzwin

ligt winkelcentrum Dorperweerth welke functioneert als buurtvoorziening.

D e Wo o n b u u r t e n

De uitdaging; het toekomstbeeld als doel; De woonbuurten

De hoofdgroenstructuur wordt vertaald naar een natuur- en boslandschap om meer

samenhang te brengen in de verschillende bebouwde clusters en het Julianadorp

aan Zee concept kracht bij te zetten. De ecologische hoofdstructuren krijgen

hierdoor een krachtige identiteit en duurzaam uiterlijk.

Er is een kwaliteitsslag nodig om de bestaande woonbuurten te verbeteren en

verval te voorkomen. Er zou in de woonvoorraad moeten worden geïnvesteerd door

renovatie van de huidige bebouwing. Een verdunning van bouwmassa’s is wenselijk

waarbij de vrijgekomen ruimte aan het openbare gebied wordt gegeven. Nieuwe

bebouwing zal alleen plaats moeten vinden in de bestaande bebouwingsvlekken.

De hoofdgroenstructuur (Slenk) moet in tact blijven en mag niet worden aangetast

door bebouwing. Daar waar bebouwde elementen prominent aanwezig zijn in de

groenstructuur zullen deze verplaatst of gesaneerd moeten worden. Op enkele

punten zal de stedenbouwkundige structuur versterkt moeten worden met

(bebouwde) oriëntatiepunten.

Het groen in de wijken zal vooral ingezet moeten worden als ‘gebruiksgroen’,

spelen, veiligheid en diversiteit moeten kenmerken zijn voor de realisatie van deze

gebieden. Daarnaast kan gespeeld worden met open en besloten groengebieden

om de gebieden elke een eigen identiteit mee te geven. De gebruikmaking van

verschillende soorten beplanting en het aanbrengen van meer diversiteit in de

inrichting van de groengebieden maakt de structuur speelser en aantrekkelijker.

De grenzen tussen openbaar groen en privé (tuin) moeten weer worden herstelt

en duidelijker gemaakt worden. De rol van verenigingen van eigenaren zou

gestimuleerd moeten worden om het groen in de eigen wijken te onderhouden.

Waterpartijen moeten beter toegankelijk worden om de recreatie te bevorderen.

Er zal ook aandacht besteedt moeten worden aan de langzaam verkeerroutes.

Door fietspaden beter aan te sluiten op het bestaande wegennet en doodlopende

fietspaden aan te pakken, wordt het wegennet verbeterd. Daarnaast zal de uitstraling

en profiel van hoofdwegen en erftoegangswegen worden veranderd. De profielen

krijgen een ander uiterlijk om het onderscheid te vergroten en de oriëntatie te

verbeteren.

6. H e t O u d e D o r p

Huidige kenmerken; Het oude dorp

Zone zes bestaat uit het oude dorp van Julianadorp. Door de Langevliet wordt deze

zone in twee delen gesplitst. Het ene deel van het dorp bestaat uit het Loopuytpark

en omliggende bebouwing. Het andere deel van het oude dorp bevindt zich rond

het kruispunt ‘Veul’. Het oude dorp wordt gekenmerkt door de dorpse sfeer en de

pittoreske panden.

H e t O u d e D o r p

De uitdaging; het toekomstbeeld als doel; Het oude dorp

Zowel de bewoners van Julianadorp als de Gemeenteraad heeft besloten om

de oude dorpskern op te waarderen als het hart van Julianadorp aan Zee. Het

Loopuytpark wordt het bruisende hart van het oude dorp en zal ingericht worden

als ´vermaakplein´. Dit houdt in dat het plein een verblijfsgebied gaat worden

met cafés en restaurants waarbij de buitenruimte geschikt is voor markten en

andere evenementen die bijdragen aan de vorming van een ouderwets gezellig

dorpsplein. De aanwezigheid van het autoverkeer zal teruggedrongen worden om de

verblijfskwaliteit te vergroten. Storende elementen op het plein, zoals de kiosken, die

afbreuk doen aan de ruimtelijkheid, zullen verplaatst of gesaneerd moeten worden.

Vervangende nieuwbouw, herstructurering en renovatie aan het Loopuytpark

moeten in het teken staan van het versterken van de identiteit van het Loopuytpark

en passend zijn bij de bebouwing van het oude dorp.

Tegenover het Loopuytpark, aan de noordzijde van de Schoolweg, wordt een

nieuw winkelcentrum gerealiseerd welke een verplaatsing is van winkelcentrum

‘De Riepel’ aan de van Foreestweg. Veel van de winkels zullen voorzien in

dagelijkse benodigdheden, zoals supermarkten, bakkerij, slagerij en dergelijke.

Voor niet-dagelijkse aankopen (mode, schoenen, cadeaus, enz.) is men binnen de

gemeentegrenzen aangewezen op het centrum van Den Helder. In de visie van Den

Helder wordt namelijk gesteld dat het stadshart van Den Helder in de komende jaren

zal worden versterkt en uitgebreid.

Het oude dorp kan zich de komende jaren uitbreiden aan de overzijde van de

Langevliet, waardoor de kern van Julianadorp aan Zee prominenter aanwezig is.

Verplaatsing van het J.V.C. sportcomplex biedt ruimte om bebouwing te realiseren,

die qua schaal en maat aansluit bij het bestaande oude dorp. In dit te ontwikkelen

gebied kan naast woningbouw ook gedacht worden aan het toevoegen van een

eigen begraafplaats met een park uitstraling. Dit rustige park zal aansluiting vinden

op de groene hoofdstructuur en kan gezien worden als de tegenhanger van het

roerige Loopuytpark. In deze westelijke dorpuitbreiding zal kruispunt ‘Veul’ en de

aanliggende bebouwing een andere functie kunnen krijgen, passend bij het oude

dorp.


7. D e N i e u w e W i j k

Huidige kenmerken; De nieuwe wijk

De Concept Structuurvisie Julianadorp aan Zee (2006) geeft aan dat er voor de

gemeente Den Helder een woningbouwprogramma ligt om tussen 2005 en 2015

tussen de 1.000 en 1.500 woningen te produceren. Voor 25% geldt dat deze in de

sociale huur- en koopsector gerealiseerd moeten worden, speciale aandacht moet

uitgaan naar de zorgvragers, onder andere senioren. De overige 75% hoeft niet in de

sociale hoek te zitten, de voorkeur gaat er naar uit woningen in de bovenkant van de

markt en/of speciale woonmilieus, zoals (middel)dure en vrijstaande woningen met

een lage dichtheid per hectare. Ongeveer 600 woningen komen in het gebied binnen

de Zuiderhaaks te liggen. Daarnaast worden ruim 300 woningen gerealiseerd in de

enclave van Noorderhaven.

Het plangebied waarin de komende 10 jaar ongeveer 600 woningen worden

gebouwd is gesitueerd aan de noord/oostkant van Julianadorp. De nieuw te bouwen

locatie ligt ingeklemd tussen het oude dorp, de Schoolweg en de Zuiderhaaks. Het

totale plangebied bedraagt +/- 40 hectare verdeeld over twee gebieden, binnen de

Zuiderhaaks ruim 36 hectare en aan de oostkant van diezelfde weg nog eens ruim

3 hectare. Het plangebied Julianadorp Oost is aan de zuid- en oostzijde begrensd

door het polderlandschap met daarin een patroon van sloten en kavels wat tot voor

kort landbouwgrond was. De kenmerken van het plangebied zijn: de ligging in de

nabijheid van het oude dorp en het landelijk gebied met zijn bijbehorende openheid.

Vanuit de oostzijde, richting het dorp gezien, is de kerk een markant zichtpunt.

Bebouwde elementen in het gebied zijn een tweetal boerderijen, de ijsbaan (als

gesloten enclave) en het Juniorcollege met bijbehorende Multisporthal.

D e N i e u w e W i j k

De uitdaging; het toekomstbeeld als doel; De nieuwe wijk

Het doel van het woningbouwproject is om inwoners te behouden in Julianadorp

aan Zee en ook om mensen uit andere gemeenten aan te trekken. Een aantrekkelijke

woning met een eveneens aantrekkelijke woonomgeving moet deze ambitie

inhoud geven. Geen eenvoudige opgave, maar de ingrediënten zijn al aanwezig. De

aanwezigheid van zon, zee, strand, landschap, leegte, contrasten en wolkenluchten

naast de potenties van het oude dorp, kunnen zo ingezet worden om de

woonomgeving vorm te geven. De nieuwe wijk moet ook naadloos aansluiten bij

deze visie voor Julianadorp aan Zee.

Belangrijk is dat deze wijk een goede aansluiting vindt op de bestaande bouw van

het oude dorp. De overgang van de bouw van het oude dorp naar de nieuwbouw

moet nauwelijks zichtbaar zijn. Door op een inventieve en innovatieve manier na te

denken over het plangebied hebben we de kans om voor de markt een bijzonder

maar aantrekkelijk woonconcept neer te zetten. Dit wordt gedaan vanuit een

stedenbouwkundig plan, opgezet vanuit de gedachte om aan te sluiten bij het

oude dorp. Hierin krijgt de toekomstige bewoner de kans, met behulp van een

gestandaardiseerd product, zijn/haar woondroom te realiseren. Daarmee wordt de

(ruimtelijke) uitwerking, onder specifieke condities, bepaald door de bewoner die

zich wil vestigen in het plangebied. De condities worden bepaald aan de hand van

een menukaart met een aantal mogelijkheden, het aanbieden van een aantrekkelijk

standaard woningtype met een dorpse uitstraling wordt daarbij als uitgangspunt

gehanteerd. De menukaart maakt het mogelijk om een standaard woning aan te

kleden en verder uit te bouwen met de mogelijkheden die het menu biedt. Hiermee

komen we tegemoet aan de individuele bijzondere woonwensen van de toekomstige

bewoners. Door in de stedenbouwkundige opzet te variëren met o.a. kavelgroottes,

voorgevellijnen en fasering verwachten we als resultaat een grote differentiatie aan

dorpse bebouwing, prijsklasse en bewoners.


H o e N u V e r d e r ?

Hoe nu verder?

De uitwerkingen van de deelgebieden die in dit deel omschreven zijn dienen qua

koersen nagevolgd te worden. Dit als uitgangspunt en doel dat er uiteindelijk een

kwalitatief hoogwaardige planvorming ontstaat voor het uit te werken ‘Julianadorp

aan Zee’. De gemeente De Helder heeft hierbij een stimulerende en/of regie of

toetsende rol.

Vanuit de zones van het plangebied van de Structuurvisie Julianadorp aan Zee zijn

en aantal programma’s te benoemen die in het volgende deel worden toegelicht.

Hiervoor zijn verschillende projecten denkbaar die verwoord zijn in de hierna

volgende deel: Zicht op uitvoering.

Wij zijn op zoek naar meer actieve partijen die deze visie willen waarmaken, u dus!


 
 
 
 
 
 

 
                  Als u informatie heeft is of als u informatie wilt of op de hoogte gehouden wilt wilt worden,
              mail ons dan uw adres.
               Laten we gezamelijk actie voeren en onze stem laten horen o.a. naar de media !!
               voordat de gevolgen werkelijkheid worden.
 
               Ideeën en tot actie bereide medeslachtoffers zijn van harte welkom.
 

 
 
  • foto's     
  • provincie Noord-Holland    /    Dossier Hooijmaijers
  • Gemeente Den Helder   
  • Circuit Zandvoort   
  • onderzoeken   
  • acties, ideeën
  • startpagina
    •