Rapport Peutz.
 
@langevliet.nl
 

 
31-07-2008
 
Hieronder leest u meer over het Peutz rapport. Succes!...

 
In Pdf de rapporten van het circuit:
Marktconsultatie (info voor project ontwikkelaars, inschrijf termijn is verstreken om hier aan mee te mogen doen)
Werkboek (info voor project ontwikkelaars, inschrijf termijn is verstreken om hier aan mee te mogen doen)
Rapport Peutz aanvullend over Den Helder
Rapport Peutz over Den Helder
 

 

Enkele stukken uit dit rapport aanvullend toegelicht:

In een reactie op dit rapport heeft de provincie Noord-Holland aangegeven dat zij denkt dat bij een toekomstig circuit circa 5 dB reductie bewerkstelligd kan worden. Niet aangegeven is hoe deze reductie zou dienen te worden gerealiseerd.

De woningen in een gebied met een straal van 2 a 2,5 km rond het geprojecteerde circuit zouden een geluidbelasting ondervinden van meer dan 60 dB, zie figuur 1 (klik op het plaatje voor een vergroting)

Figuur 1; (let op het circuit is hier kleiner afgebeeld dan hij werkelijk gaat worden. Het is dan ook de vraag of deze contouren kloppen!...)
Opvallend is verder dat de buitenste geluidslijn bij de bebouwing ineens afwijkt.
 
Als u zou gaan gaan kijken op Google Earth dan ziet u dat het gebied dat nodig is voor de bouw van een racecircuit groter moet zijn. Het circuit in Zandvoort heeft op dit moment een lengte van 4300 meter.
Dat is voor een nieuw te bouwen baan eigenlijk veel te klein. België heeft een baan van ruim 7000 meter! en heeft slecht toestemming om 4 jaar mee te doen in de Formule 1.
Er zijn in WestEuropa zelfs al enkele banen gesloten!..
en dan wil men hier mee gaan doen met de Formule 1?...
Alleen in het rijke midden oosten en in de buurt van Moskou (maar nog steeds op 80km afstand van de stad!!) komen nieuwe banen. De laatste moet in 2010 klaar zijn!
 
Terug naar Zandvoort: de baanoppervlakte meet momenteel 1 km bij 1.2 km. Daarbij zijn niet de gebouwen/parkeer ruimte/hotel enz meegerekend.
Als we gaan meten blijkt al snel dat het circuit in huidig formaat net past in het geoogde gebied tussen Middenvliet en Schoolweg, tot op 500 meter vanaf de huizen.  Maar dan komen daar de gebouwen nog bij. Waar laten we die? bijvoorbeeld aan de andere kant van de Langevliet? Die kant van de weg is dan toch platgewalst dus ruimte genoeg...Als we daarbij in ogenschouw houden dat het circuit momenteel 3x zoveel grond ter beschikking heeft als in het gebied waar nu naar gekeken word dan kun je jezelf afvragen of een verplaatsing een goed idee is? Wellicht beginnen ze gewoon eerst aan de ene kant van de Langevliet en 'als later blijkt' dat er te weinig ruimte is gaan we gewoon door aan de andere kant, als we eerst maar eens aan het bouwen zijn !
Met alle gevolgen van dien?...als er eerst maar een begin is?...!

Oud Julianadorp verdwijnt mogelijk geheel en ook een deel van Nieuw Juliandorp moet wijken, de te bouwen Julianadorp Oost heeft geen zin en zonder die extra woningen heeft mogelijk ook het nieuwe winkel centrum aan de schoolweg geen overleving kans.
En dan niet te vergeten dat in werkelijkheid het circuit groter wordt! dan op deze foto! dus ook de contouren worden dan opgerekt.
 
Het rechte baanvak (op de aanklikbare foto) waar de coureurs hun snelheid moeten maken meet hier nog geen 700 meter! Formule1 raceauto's zouden dat in enkele seconden hebben gehaald waarna de rem weer ingedrukt mag worden. M.a.w. de baan zal groter moeten worden dan in het Peutz rapport, wil je nog een racecircuit van enig belang bouwen.
 
 
Geluidschermen, etc:

Uitgangspunt in het rapport is een A1GrandPrix-racedag, met een bronvermogen van circa 155 dB!!! op normale dagen (geen wedstrijden) loopt dit op tot 134 dB.

schermen overzichtMet betrekking tot de aanvullende maatregelen is in eerste instantie uitgegaan van de plaatsing van geluidschermen op de geluidwallen die al aanwezig zijn in het rekenmodel (met andere worden de wallen zoals ook aanwezig rond het circuit te Zandvoort). Voor deze aanvullende geluidschermen is een hoogte van 10 m gehanteerd (ten opzichte de top van de wal)

De geluidschermen komen rondom boven op de wallen. Op enkele plekken na, is de hoogte van de wallen gemiddeld 12 meter. Inclusief schermen komen we dan op geluidswallen van gemiddeld 22 meter hoogte.

In onderstaand schema ziet u het aantal dB aangeven in 2 waardes. De lage waarde is bij plaatsing van het 10 meter scherm. Het is nog niet zeker of deze techniek toegepast zal worden.

1

Woningen Den Helder, buiten geluidzone DHA1'

55 (59)

2              

Woningen Den Helder, binnen geluidzone DHA

54 (58)

3

Woningen Kortevliet, binnen geluidzone DHA

59 (65)

4

Woningen Julianadorp

61 (65)

5

Woningen Langevliet

65 (72)

6

Woningen noordzijde Middenvliet

67 (74)

7

Woningen zuidzijde Middenvliet

68 (75)

je ziet dat de waarden dan nog hoog zijn! Slechts een deel blijft onder de vereiste 60 DB. De maximaal te behalen reductie is 7dB.

 


In bovenstaand schema ziet u onder de noemer representatieve bedrijfsituatie, wat het dagelijkse geproduceerde geluid is op dagen dat er geen wedstrijden gereden worden maar wel andere minder geluidproducerende activiteiten plaats vinden. Het lijkt wellicht niet veel maar het geluid van een wasmachine erbij, omringend autoverkeer, een radio of tv erbij aan en u krijgt te maken met een sluipende gehoorbeschadiging. Je zit zo aan het niveau van gehoorbeschadiging!

Uit de resultaten van de berekeningen volgt dat met behulp van relatief hoge geluidschermen (10 m), die worden geplaatst op de wallen langs de baan (in Zandvoort gemiddeld 4 meter hoog, in Den Helder gemiddeld 12 meter hoog), en aanvullende schermen (hoogte 10 m) daar waar nu geen wallen liggen, een geluidreductie haalbaar is van:
maximaal circa 7 dB(A) voor de woningen op korte afstand van het circuit;
circa 4 dB(A) voor de eerstelijns woonbebouwing van Den Helder en Julianadorp.

Dit betekent dat met behulp van de beschouwde aanvullende maatregelen nog steeds niet geheel aan de gevraagde doelstelling wordt voldaan (5 dB(A) reductie op de eerstelijns woonbebouwing van Den Helder en Zandvoort). Binnen de 60 dB(A)-geluidcontour bevinden zich nog steeds een zeer groot aantal woningen waaraan de woonbestemming zou dienen te worden onttrokken.(lees slopen!)


Het verder verhogen van deze schermen levert geen significante aanvullende geluidreductie meer op (zelfs met schermen van 15 m hoogte bedraagt het niveau afgerond 61 dB(A), 


met schermen effect (klik op het plaatjes voor een vergroting)

Note: hier wordt ervan uitgegaan dat dezelfde baan gebouwd zal worden als de huidige in Zandvoort. Op zich is dat niet aannemelijk aangezien er dan nog geen verbeteringen aangebracht zijn t.o.v. de huidige situatie. Kan me voorstellen dat die wensen (bv langere rechte baan, meer tribunes, etc) er wel zijn i.g.v. de verhuizing van het circuit.

Als mogelijk alternatief zou tevens kunnen worden gedacht aan brongerichte maatregelen (voorzieningen aan de voertuigen die op het circuit rijden). Een dergelijke beperking van de geluidemissie van voertuigen, bijvoorbeeld door middel van het voorschrijven van speciale uitlaatgeluiddempers, is echter niet te realiseren bij races met internationale voertuigklassen. Het voorschrijven van maatregelen heeft namelijk tot resultaat dat de betreffende organiserende instantie uitwijkt naar andere circuits, waar dergelijke beperkingen niet gelden.

De toepassing van antigeluid is voor een complexe situatie zoals een circuit met vele bewegende geluidbronnen en een groot aantal immissieposities met de huidige stand der techniek geen reële optie.

Tot zover de hoofdlijnen uit het aanvullend rapport met toelichting.

Tot zover de hoofdlijnen uit het aanvullend rapport met toelichting.


 

Rapport Peutz uitgelicht met toelichting

In dit rapport wordt tevens inzicht gegeven in de geluidbelasting in de woonomgeving, tijdens de uitzonderlijke bedrijfsomstandigheden, de 'UBO-dagen' (lees: racedagen). Ten behoeve van de vergunbaarheid van dergelijke UBO-dagen op de nieuwe locatie is echter wel een wijziging in de huidige wet- en regelgeving noodzakelijk.

Met de huidige wet- en regelgeving (zonder aanpassing van het Ivb) gelden de UBO-dagen als representatieve bedrijfssituatie (* vrij vertaald: de herrie op de speciale racedagen wordt gezien als de normale geluidsbelasting die dit bedrijf voortbrengt). Op de geprojecteerde locatie ondervinden echter (bij een vergelijkbare geluidemissie als in Zandvoort) de woningen in een gebied met een straal van 2 a 2,5 km rond het geprojecteerde circuit een geluidbelasting van meer dan 60 dB(A) (= slooplijn) (maximale grenswaarde voor woningen binnen de zone). Aangezien dit een zeer groot aantal woningen betreft (enkele honderden, mogelijk zo'n 1000) volgt hieruit dat het initiatief zonder wijziging van de wet- en regelgeving op de beschouwde locatie niet mogelijk is.

Op onderstaande foto ziet u de gevolgen voor Julianadorp: een groot deel zal verdwijnen.

ubo - piek dag zonder reductie

Dit is zonder de reductie die men hoopt te krijgen door een extra scherm van 10 meter. Maar ook hier is uitgegaan van een circuit met een baan van 700 meter die nu al 950 meter is. Dus de contouren van de racebaan moeten respectievelijk ook groter zijn.
Er komt nog bij, dat de geluidsbelasting gemeten is vanuit het midden van het circuit. Maar racen doen ze daar ook omheen (anders zouden ze stil staan) en alleen daarom draagt het geluid al zo'n 550 meter verder.

Hier dezelfde foto met reductie (hoe die te behalen is nog niet zeker) uitgaande van de plaatsing van een extra 10 meter hoog scherm boven op de geluidswallen van gemiddeld 12 meter hoogte.

piek dag met reductie

 

Voor een Formule 1 race geldt dat de invloed van de 60 dB(A)-contour zich uitstrekt over een gebied met een straal van 3 a 3.5 km rondom het geprojecteerde circuit. Op de eerstelijns woonbebouwing van Julianadorp is in deze situatie een geluidbelasting te verwachten van circa 70 dB(A), waarbij ter hoogte van de woningen op korte afstand van het circuit geluidniveaus tot 80 dB(A) zullen optreden.

Nogmaals het circuit is hier een te geringe afmeting toegewezen en voor de gewilde Formule 1 races schuift de slooplijn nog eens een kilometer op!

Aangezien het hier om een eerste verkennende studie gaat, zijn uitsluitend de akoestische consequenties beschouwd en is geen rekening gehouden met overige praktische aspecten van een circuit op deze locatie.

Waar we hieraan moeten denken wordt niet vermeldt.

In plaats van het relatief lage geluidscherm (gemiddeld 4 meter hoog) langs het rechte eind van het circuit te Zandvoort (tussen wal en tribune) is in het rekenmodel van het circuit te Den Helder uitgegaan van een wal met een hoogte van circa 12 m.

Daar komt een scherm van 10 meter boven op om extra 5dB reductie te verkrijgen (al hoewel dat nog niet zeker is) Maar met een scherm van 22 meter voor je neus zie je op die tribune ook niet veel meer ;-)

Indien het Ivb niet wordt aangepast, dan zouden de UBO-dagen inpasbaar moeten zijn binnen het regime dat geldt voor de representatieve bedrijfssituatie. (* vrij vertaald: als de wet niet wordt aangepast, moet de geluidsproductie onder de 50 dB blijven net zoals op andere dagen; een raceauto produceert echter tot circa 155 dB)
Dit betekent 50 dB(A) op de vast te stellen zonegrens en als voorkeursgrenswaarde voor woningen binnen de geluidzone, waarbij een hogere waarde mogelijk is tot 60 dB(A). Uit de berekende geluidcontouren tijdens de UBO-dagen volgt dat:
* de zonegrens (50 dB(A)-contour) op zeer grote afstand (4,5 a 5 km) van het circuit zou komen te liggen, waarbij geheel Julianadorp, Breezand en een deel van Den Helder zich binnen de geluidzone zouden bevinden;
* de 60 dB(A)-contour een gebied met een straal van 2 a 2,5 km omvat, waarbinnen zich een gedeelte van Julianadorp bevindt.

Dit geeft aan dat het initiatief bij de huidige wet- en regelgeving op de geprojecteerde locatie niet mogelijk is.

Deze conclusies gelden uiteraard (in versterkte mate) voor de situatie waarbij een Formule 1 zou worden verreden. De invloed van de 60 dB(A)-contour strekt zich hierbij uit over een gebied met een straal van 3 a 3,5 km rondom het geprojecteerde circuit.

----

De in het voorgaande berekende waarden zijn op objectieve wijze getoetst aan grenswaarden. Uit de rekenresultaten kan worden afgeleid dat de verwachte geluidbelasting zich hierbij veelal aan de bovengrens bevindt van hetgeen mogelijk is op basis van de Wet geluidhinder. Ter illustratie kan tevens worden gekeken naar hetgeen wordt gehanteerd bij normstelling die wordt gehanteerd bij een vergunning in het kader van de Wet milieubeheer indien de Wgh niet van toepassing is. Dit zou aan de orde zijn indien op de voorziene locatie geen categorie A-inrichting (zoals een circuit) zou worden gevestigd, doch één of meer kleinere bedrijven. Hierbij wordt eveneens de gebiedstypering in aanmerking genomen. Gezien de aard van de omgeving zou met name voor Julianadorp en de (solitaire) woningen in de directe omgeving van de geprojecteerde circuitlocatie de typering 'Rustige woonwijk, weinig verkeer' uit de Handreiking industrielawaai en vergunningverlening kunnen worden gehanteerd. De bijbehorende richtwaarde voor de geluidbelasting van woningen bedraagt 45 dB(A) in de dagperiode. Er kan worden vastgesteld dat de grenswaarden volgens de Wgh die in het voorliggend rapport zijn gehanteerd (60 dB(A) voor woningen binnen de zone) deze richtwaarde ver te boven gaan. Als zodanig mag worden verwacht dat de kans op geluidhinder in de woonomgeving ten gevolge van de activiteiten op het geprojecteerde circuit zeer groot is.

5. CONCLUSIE

Uit de resultaten van onderzoek kan het volgende worden geconcludeerd:

Het is niet mogelijk om op de beoogde locatie een circuit aan te leggen waarbij gebruik zou kunnen worden gemaakt van de geluidruimte die wordt aangegeven door de huidige zonegrens rond Den Helder Airport. Er dient derhalve een nieuwe geluidzone te worden vastgesteld.
(Note: Hooijmaijers wil 'meelifen' op de geluidsruimte van Den Helder Airport, echter DHA komt zelf al te kort. Bij toenemend vliegverkeer voor het circuit zullen ze de limiet al veel eerder in het jaar bereikt hebben, is nu al vaak in oktober het geval. Dit zal dus een ernstige belemmering en bedreiging vormen voor de ontwikkeling van het vliegveld en de huidige activiteiten)

Bij een representatieve bedrijfssituatie en akoestische voorzieningen (geluidwallen) vergelijkbaar met Circuit Park Zandvoort, bedraagt het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (=het gemiddelde voortgebrachte geluid gemeten over een langere periode)  (Lar,lt) ter hoogte van de eerstelijns woonbebouwing van Den Helder en Julianadorp (=de grens van een dichte bebouwing) respectievelijk circa 37 en 43 dB(A).
Ter hoogte van woningen op kortere afstand van het geprojecteerde circuit is het berekende langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (Lat.lt) maximaal circa 53 dB(A).

Tijdens UBO-dagen (zonder deze dagen heeft verhuizen helemaal geen nut) zoals de A1GrandPrix bedraagt het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (Lai-.lt) circa 59 dB(A) te Den Helder, 65 dB(A) te Julianadorp en tot 75 dB(A) ter hoogte van woningen op korte afstand van het geprojecteerde circuit. Voor een Formule 1 evenement is de geluidbelasting nogmaals 5 dB(A) hoger (tot 70 dB(A) op de eerstelijns woonbebouwing van Julianadorp en tot 80 dB(A) ter hoogte van woningen op korte afstand).

Indien het Ivb wordt aangepast zodat 12 UBO-dagen mogelijk zijn, dan is het circuit akoestisch-technisch gezien formeel inpasbaar op de voorziene locatie te Den Helder. De optredende geluidbelasting in de woonomgeving is hierbij echter slechts enkele dB's lager dan die in de huidige situatie rond het circuit te Zandvoort. Aangezien het circuit te Den Helder als nieuwe inrichting geldt, die bovendien in een relatief rustige woonomgeving is geprojecteerd, kan echter bezwaarlijk (=amper) van een milieuhygiënisch voordeel worden gesproken.

 
 

 
  • foto's     
  • provincie Noord-Holland    /    Dossier Hooijmaijers
  • Gemeente Den Helder   
  • Circuit Zandvoort   
  • onderzoeken   
  • acties, ideeën
  • startpagina
    •